1. January 0001

København vil droppe G4S

Sådan skriver Berlingske Tidende fredag 28. januar 2011, efter et flertal i Københavns Borgerrepræsentation stemte for at undersøge alternativer til samarbejdet med vagtselskabet G4S. Udmeldingen fra Borgerrepræsentation er klar: "Borgernes skattepenge skal ikke støtte brud på internationale konventioner." Enhedslistens Socialborgmester Mikkel Warming udtaler endvidere: "De israelske bosættelser er ulovlige og udgør en hindring for fred i regionen. Det har FN slået fast igen og igen. Hvis G4S ikke vil leve op til folkeretten, så må de ud af vagten." Læs hele artiklen her.

Udmeldingen fra Borgerrepræsentation er klar: "Borgernes skattepenge skal ikke støtte brud på internationale konventioner."

Enhedslistens Socialborgmester Mikkel Warming udtaler endvidere: "De israelske bosættelser er ulovlige og udgør en hindring for fred i regionen. Det har FN slået fast igen og igen. Hvis G4S ikke vil leve op til folkeretten, så må de ud af vagten."

Læs hele artiklen her

BAGGRUND:

I efteråret kunne det uafhængige researchcenter Danwatch sammen med Berlingske Tidende afsløre, hvordan det dansk-baserede sikkerhedsfirma, G4S, har genoptaget sit omstridte arbejde i det besatte Vestbredden med at levere bevæbnede vagter til bosættelser og sikkerhedsudstyr til checkpoints.

"Det er ikke bare dybt beskæmmende - det er også med til at undergrave folkeretten og fredsprocessen mellem Israel og Palæstina." Sådan skrev Jørgen Estrup og Lave Broch, hhv. landsformand og medlem af FN-forbundets forretningsudvalg, i Berlingske Tidende umiddelbart efter afsløringen.

G4S   trak sig i 2002 ud af Vestbredden efter kritik af, at selskabet patruljerede med væbnede vagter omkring bosættelser. Nu har Danwatch sammen med Berlingske Tidende imidlertid dokumenteret, at firmaet er tilbage på Vestbredden med bevæbnede vagter og leverancer af udstyr til checkpoints og fængsler både i Israel og på Vestbredden.

DanWatch et researchcenter, der undersøger virksomheders påvirkning af mennesker og miljø globalt. Målet er at fremme virksomheders samfundsansvar. DanWatch administreres af en fond og er uafhængig af politiske, statslige og private interesser.

Se også Danwatch hjemmeside, hvor du kan se dele af dokumentationen med egne øjne.

FN-forbundets Jørgen Estrup og Lave Broch, hhv. landsformand og medlem af forretningsudvalget, kommenterede:

"Det er dybt beskæmmende, at G4S siger et og gør noget andet i en sag, der drejer sig om aktiviteter i bosættelser, som både FNs Sikkerhedsråd og Den Internationale Domstol har kendt ulovlige. Dermed er G4S med til at undergrave folkeretten og fredsprocessen mellem Israel og Palæstina."

"FN-forbundet støtter den af FNs Sikkerhedsråd vedtagne tostatsløsning, hvor der er sikkerhed for såvel israelere som palæstinensere. Vi kan ikke på nogen måde acceptere, at Israels indbyggere trues af og oplever terrorangreb, og vi anerkender Israels ret til at forsvare sig. Men vi vil heller ikke acceptere, at Israel opretholder og udvider ulovlige bosættelser, og at Israel gennemfører sikkerhedskontroller i besat område som forulemper civile palæstinensere."

Se: G4S skader fredsprocessen

FN-forbundet holdt den 12. januar et velbesøgt medlemsmøde med deltagelse af G4S og DanWatch, om G4S' engagement på den besatte Vestbred. Efter DanWatch og G4S havde givet deres præsentationer, kom der en livlig debat, der gav sig udslag i 6 punkter til konkrete tiltag.

1) G4S ville aktivt overveje deres engagement i forhold til fængsler på Vestbredden

2) Det samme for levering af overvågnings- og sikkerhedsudstyr til muren (der er blevet fordømt af den internationale domstol i Haag for værende i strid med folkeretten)

3) At indlede en dialog med Sune Skadegaard Thorsen, en af Danmarks førende konsulenter indenfor Corporate Social Responsibility (CSR)

4) Adgang for FN-forbundets medlemmer til rapport om G4S' juridiske forpligtelser i forhold til national og international lovgivning ved juraprofessor ved Københavns Universitet

5) At overveje også at lade moderselskabet G4S indgå i Global Compact for at vise vejen for de nationale selskaber

6) At stille op til et opfølgende møde med FN-forbundets medlemmer

FN-forbundet følger op på sagen.