Danmark bør ikke støtte Syrienaktion uden om FN

Statsminister Helle Thorning-Schmidt åbner nu op for, at Danmark kan deltage i en Syrienaktion uden at have et FN-mandat i ryggen.

FN-forbundets landsformand Jørgen Estrup udtaler i den forbindelse,

"FN-forbundet advarer statsministeren og regeringen imod at deltage i en militær aktion i Syrien uden et mandat fra FN. Et dansk brud med FN-pagten kan gøre mere skade end gavn. På dette område ser vi, at sporene skræmmer. Vi så, hvor galt det kunne gå i aktionen i Irak."

Heller ikke den folkelige opbakning er med statsministeren. 64 % af danskerne er enten uenige eller delvist uenige i, at det danske forsvar skal bistå et allieret angreb i Syrien uden om FN. Det viser en ny Gallup-undersøgelse foretaget for Berlingske.

"Danmark kan gøre meget for at hjælpe ofrene i konflikten, og der er ingen grund til passivitet, blot fordi vi følger FN's linje i Syrien-konflikten," tilføjer Estrup.

>> Danskerne afviser Syrien-angreb