1. January 0001

Globalt ansvar på Folkemødet

Billede1

FN-forbundet var afsted på Folkemødet på Bornholm 2014 med det største program til dato. Først på programmet var 'Red en mor'. Her var vi blevet godt udstyret af UNFPA i København med en masse lækkert materiale og ikke mindst kondomer til almen begejstring blandt gæsterne i teltet. Her kunne Folkemødets deltagere komme og sætte deres stemme på, hvor de syntes, det er vigtigst at sætte ind for at hjælpe verdens mødre, og teltet var fuldt af engagerede deltagere i alle aldre, der var ivrige efter at diskutere løsninger. Budskabet fra Folkemødet var klart: invester i oplysning, uddannelse og rene klinikker. Du kan se den flotte billedserie fra eventet her.

Billede2

Lørdag var det blevet tid til vores Model UN for ungdomspolitikere, der i år skulle diskutere Syrien. Og traditionen tro gik det ikke stille af for sig - Kina og Rusland veto'ede resolutionsforslagene, Frankrig udvandrede i vrede, mens Jordan appellerede til forsoning. De kommende beslutningstagere gav den alt, hvad de kunne og fik virkelig lov at prøve kræfter med diplomatiets og forhandlingens svære kunst. "Det at vi ikke har fundet en resolution afspejler nok virkeligheden meget godt," som en af deltagerne konstaterede bagefter. Se billederne af Sikkerhedsrådet Folkemøde-style her.

Senere på dagen var det tid til United Nations Youth Association Denmarks speeddating for unge frivillige, hvor de lagde op til at mødes på tværs af organisationer, dele erfaringer og ideer. Selvom der var en del konkurrence fra udskænkningen af gratis fadøl, blev bordene dog hurtigt fyldt op og ideerne flød på kryds og tværs.

Ind i mellem det planlagte program blev der også tid til at deltage i Børnefondens #nonstopdebat for vores kommunikationspraktikant Cecilie Morville og Mikkel Laursen, der er frivillig i Skoletjenesten, som begge debatterede med den amerikanske ambassadør i Danmark, Rufus Gifford, og generalsekretær Torleif Jonasson greb muligheden for at minde Folkemødet om det globale ansvar fra Speakers Corner.

>> Se billederne her

Det var nogle intense events - og nogle intense dage. Så det var med slet skjult fornøjelse, at vi kunne læne os tilbage søndag formiddag og hygge os med at udfordre hinanden, lærere og skoleelever i viden omkring fødevaresikkerhed med brætspillet Verden på Spil - og vi kunne sagtens være blevet ved. Men alt godt kommer til en ende, og vi skulle nå en færge hjem.

FN-forbundets deltagelse i Folkemødet havde ikke været mulig uden støtten igen i år fra Hermod Lannungs Fond og ikke mindst fra UNICEF Danmark. Vi håber at komme tilbage næste år med en endnu stærkere FN-tilstedeværelse, når Folkemødet vågner op igen den 11. - 14. juni 2015!

10477520_10152093204046680_3442261003750532126_o

FN-forbundets team på Folkemødet 2014: Generalsekretær Torleif Jonasson, næstformand Trine Marqvard Nymann Jensen, informationspraktikant Malene Mortensen, kommunikationsmedarbejder Anne Marie Wium-Andersen, frivillig i Skoletjenesten Mikkel Laursen og kommunikationspraktikant Cecilie Morville