Historisk milepæl for udvikling

FN-forbundets kommunikationspraktikant, Cecilie Morville, tager til Commission on Population and Development (CPD) i New York fra d. 7-11 april. Hvorfor var den internationale konference om befolkning og udvikling (Internationale Conference on Population and Development, ICPD), der fandt sted i 1994 i Cairo, en historisk milepæl for udvikling? Og hvorfor er netop dette års CPD særlig vigtigt? Få baggrunden her.

Commision on Population and Development
På den internationale konference om befolkning og udvikling (Internationale Conference on Population and Development, ICPD), der fandt sted i 1994 i Kairo, godkendte 179 lande et handlingsprogram(Programme of Action, PoA) for de næste tyve år. Dette handlingsprogram var en milepæl for udvikling, fordi det fokuserer på den enkeltes behov fra et menneskerettighedsperspektiv, snarere end blot at sætte demografiske mål, som havde været tilfældet hidtil. Mennesker og menneskerettigheder blev således placeret i centrum af udviklingen. I handlingsprogrammet er der en tæt sammenhæng mellem retten til seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder, ligestilling, vold mod kvinder, fattigdom og bæredygtig udvikling. Alt sammen fra et rettighedsbaseret perspektiv. Det er denne tilgang, der gjorde ICPD en historisk konference.

Det internationale samfund nåede i 1994 til enighed om nogle befolknings- og udviklingsmål, der skulle have været opfyldt i 2014. Blandt disse mål var økonomisk vækst i forbindelse med bæredygtig udvikling, adgang til uddannelse, især for piger, ligestilling mellem mænd og kvinder, nedsættelse af børnedødelighed og mødredødelighed, anerkendelse af reproduktive rettigheder, universel adgang til en bred vifte af reproduktive sundhedstjenester, herunder prævention, og bekæmpelse af vold mod kvinder.

I gennem løbende review-processer siden 1999, har man heldigvis kunne vise fremskridt for handlingsplanen, men man har dog også klart kunne se, at dagsordenen og forpligtelserne aftalt i 1994 er langt fra opfyldt. I dag, 20 år efter ICPD, har verden og befolkningens ​​problemer og behov ændret sig betydeligt og drastisk. Det er grunden til ICPD og dens handlingsplan skal revideres.

Danmark er næstformand ved dette års CPD
Formålet med CPD er at overvåge, gennemgå og vurdere gennemførelsen af ​​handlingsprogrammet på nationalt, regionalt og internationalt plan. Kommissionen blev oprettet af De Forenede Nationers Økonomiske og Sociale Råd (ECOSOC) i 1946. Kommissionen består af 47 medlemsstater, som vælges for en fireårig periode ved ECOSOC for at sikre regional repræsentation. De mødes én gang om året (før 1994 mødtes en gang hvert andet eller tredje år). Hver Kommission har et præsidium med 5 medlemsstater, der er formænd for mødet. Dette års præsidium ledes af Uruguay, med Danmark, Japan, Senegal  og Georgien som næstformænd, under temaet "Vurdering af status for gennemførelsen af ​​handlingsprogrammet fra den internationale konference om befolkning og udvikling". Fordi Danmark er næstformand til dette års CPD, er det en god mulighed for at få indflydelse på resultatdokumentet.

Hvorfor er CPD særligt vigtigt i år?
Der er sket en masse fremskrift siden 1994, men forpligtelserne fra konferencen i Cairo for tyve år siden, er stadig langt fra opfyldt. Dette års CPD udgør en historisk mulighed for at bevare integriteten og styrke gennemførelsen af ​​ICPD-handlingsplanen og giver mulighed for at inkorporere seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder som centrale elementer i post-2015 udviklingsdagsordenen.

Læs mere om CPD og Post 2015-agendaen her.

Følg med!

FN-forbundets kommunikationspraktikant, Cecilie Morville, skal med til dette års CPD. Gennem FN-forbundets Twitter konto og på #CPD47, vil hun sørge for at holde jer opdateret på forhandlingerne, som regnes med at blive meget politiske og kontroversielle, da en blanding af konservative og progressive lande inden for seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder skal blive enige om fremtidige mål, der skal inkorporeres i post 2015-agendaen.