1. January 0001

'Kære Martin Lidegaard'

6 danske organisationer, herunder FN-forbundet, har skrevet et brev til udviklingsminister Martin Lidegaard med deres bekymringer om situationen i de palæstinensiske områder, især Gaza.

"(...) Fem måneder efter operation 'Protective Edge' er genopbygningen efter sommerens bombardementer knapt gået i gang, og den israelske blokade af Gaza opretholdes på uændrede vilkår. Vinteren har indtil nu været hård. Titusinder af palæstinensere er uden tilstrækkelig ly, oversvømmelser har gjort situationen endnu værre for de mange internt fordrevne, og folk er desperate. Det er nu på ottende år, at blokaden kollektivt afstraffer den palæstinensiske befolkning i Gaza - en grov overtrædelse af den humanitære folkeret.

Den positive effekt af den nye 'Gaza Reconstruction Mechanism' er udeblevet, og selvom importen af byggematerialer steg en smule i december i forhold til oktober og november, ligger mængden af importerede byggematerialer stadig langt under den mængde, der anslås som nødvendig for blot at genopbygge det ødelagte. Den 28. januar 2015 meddelte UNWRA desuden, at man foreløbigt må indstille bistand til genopbygning i Gaza pga. manglende midler. Som civilsamfundsorganisationer ser vi med stor bekymring på de manglende fremskridt i Gaza og ønsker desuden at advare mod, at Mekanismen bliver en erstatning for en ophævelse af blokaden."

>> Læs hele brevet her