København lyser blåt den 24. oktober

Blå bygning

UN Photo/Cia Pak

Lørdag den 24. oktober 2015 fejrer vi, at FN fylder 70 år. FN-forbundet er gået sammen med FN-byen i den globale kampagne, der skal markere jubilæumsdagen, hvor ikoniske bygninger og vartegn bliver lyst op i blåt. Herhjemme vil Tivoli, Den lille Havfrue og Nikolaj Kunsthal blive lyst op i FN's officielle blå farve.

GLOBAL KAMPAGNE LYSER VERDEN OP I BLÅ FOR AT FEJRE

FN'S 70-ÅRS JUBILÆUM

Over 160 ikoniske monumenter, bygninger, museer, broer og andre vartegn vil blive lyst op i blå - FN's officielle farve - i mere end 45 lande verden over. Det sker som en del af en global kampagne, der markerer den internationale FN-dag den 24. oktober og FN's 70-års jubilæum.

Verdensberømte vartegn og seværdigheder som Operahuset i Sydney, Pyramiderne ved Giza og Empire State Building i New York vil blive lyst op i blå. Danmark bidrager med Tivoli, Nikolaj Kunsthal og Den Lille Havfrue til den imponerende række af bygningsværker og monumenter - andre seværdigheder inkluderer det skæve tårn i Pisa, Eremitagen i Sankt Petersborg, oldtidsbyen Petra i Jordan, Central Westminster Hall i Storbritannien, Taffelbjerget i Sydafrika, Tokyo Skytree i Japan og Alhambra i Spanien.

"Jeg er taknemmelig over, at FN's medlemslande viser så stort engagement omkring markeringen af FN's 70 år lange arbejde for fred, udvikling og menneskerettigheder," siger FN's generalsekretær, Ban Ki-moon. "Når vi lyser verden op i FN-blå for en dag, tænder vi samtidig et lys for en bedre fremtid."

Den verdensomspændende fejring begynder i New Zealand og Australien, med at Operahuset i Sydney bliver illumineret. Derfra vil den FN-blå farve bevæge sig som en bølge fra land til land og kontinent til kontinent, mens monumenter verden over tager del i denne globale

begivenhed - også i Danmark

"Vi er meget taknemmelige for, at Tivoli, Billedhuggeren Edvard Eriksens Arvinger og Nikolaj Kunsthal i samarbejde med UN City Copenhagen og FN-forbundet er med til at fejre FN's 70 års fødselsdag. Vi er glade for på den måde at markere dagen og samtidig sætte fokus på FN's fremtidige, vigtige arbejde - i tæt samarbejde med Danmark" - Eva Egesborg, Head of Public Diplomacy & Communications, UN City Copenhagen

Den verdensomspændende begivenhed vil blive dækket på de sociale medier med de to hashtags #UNBlue og #UN70, og den vil blive delt med FN's millioner af følgere på Instagram, Facebook, Twitter, Weibo, Flickr og andre medier. Video og billeder af de oplyste monumenter vil være tilgængelige på Flickr og UNIFEED for interesserede medier.

Du kan finde mere information om "Turn the World UN Blue"-kampagnen og andre aktiviteter, der markerer FN's 70-års jubilæum på www.un.org/un70, herunder markeringen i København, som du også finder beskrevet på FN forbundets hjemmeside.

For mere information og hele listen over eller billeder af deltagende monumenter og seværdigheder kontakt:

Eva Egesborg, Head of Public Diplomacy & Communications, UN City Copenhagen, eva.egesborg@one.un.org, tel: +45 45 33 60 09

Torleif Jonasson, Generalsekretær, FN-forbundet, tjo@fnforbundet.dk, tel: +45 3346 4690