1. January 0001

Danske børn og unge lærer at forandre verden

Verdens ledere har vedtaget at afskaffe fattigdom i 2030. Det kan faktisk lade sig gøre, hvis vi kender planen og hjælper til. Det skal danske børn og unge derfor lære om hvert år.

For et år siden skrev alle verdens lande under på historiens mest ambitiøse plan: I 2030 skal alle børn vokse op i en verden uden sult og fattigdom, hvor vi er mere lige, og klimaet og naturen har det godt.

Ifølge FN kan det lykkes. Men det kræver, at vi kender de 17 Verdensmål, som udgør planen. En stor, global kampagne inspirerer derfor børn og unge i over 100 lande til at være med til at løse klodens største udfordringer. I Danmark hedder initiativet Verdenstimen, og i denne uge gør danske lærere på folkeskoler og ungdomsuddannelser deres til, at elever over hele landet får masser af viden om det globale samfund. Og ikke mindst redskaber til, hvordan de kan rykke verden i en mere bæredygtig retning.

"FN's Verdensmål er for os alle, men de handler især om de unge generationer, der vil være voksne, når vi når deadline i 2030. Det er deres fremtid, og de kan selv være med til at forme den. Det lærer de om i Verdenstimen," forklarer Thomas Ravn-Pedersen, sekretariatsleder i Verdens Bedste Nyheder.

12 undervisnings- og udviklingsorganisationer har lavet materialer til alle niveauer; Fra de mindste klasser i folkeskolen til landets forskellige ungdomsuddannelser. Materialet spænder fra animationsfilm til interaktive kort, klimaworkshops og filmprojekter - og en masse derimellem.

Hvad er Verdenstimen?

Verdenstimen er en del af den globale kampagne The World's Largest Lesson. I Danmark har Verdens Bedste Nyheder taget initiativ til Verdenstimen, der hvert år i september udbreder kendskabet til Verdensmålene på skoler og ungdomsuddannelser i Danmark i samarbejde med en række danske NGO'er.

org