1. January 0001

4 fantastiske dage på Bornholm

35799322_10155589783111680_1447426716308865024_o

Et nyt Folkemøde er overstået, igen med en ny rekord med over 100.000 deltagere på Danmarks største politiske festival - og for FN-forbundet med den mest ambitiøse deltagelse til dato. Med 5 debatter, der strakte sig fra implementeringen af Verdensmålene i Danmark, til udviklingsinvesteringer, til cybersikkerhed, til menneskerettigheder, til konfliktløsning; en tur forbi Speakers Corner og et spil om klodens dilemma og klimaforhandlingerne, alt imens vores to globusser gik rundt på hele Folkemødet og spredte kærlighed til Verden, og tog snakken med høj som lav, ung som gammel, om globalt ansvar... Og så kom der et rask lille skænderi med Finansministeren ind fra sidelinjen, allerede inden Folkemødet begyndte. Det kan du læse mere om her.

Mange kommentatorer har hæftet sig ved, hvordan Folkemødet på Bornholm stod i valgkampens tegn, og det lå da heller ikke langt under overfladen på de knap 3.000 events, der blev afholdt over de 4 dage i Allinge. Men et andet tema, der i den grad var fremtrædende, var Verdensmålene. Ikke bare havde de fået deres eget telt i regi af Globalt Fokus, Dansk Industri, LO, Folketingets Tværpolitiske Netværk og 2030-panelet, men de var også at finde i debatterne hos så forskellige fora som f.eks. Dansk Arkitektur Center, PFA, Europa-Kommissionen - og selvfølgelig hos FN Byen.

Se alle billederne fra dagene her, og også hvordan debatten tog sig ud på Twitter. Debatten 'Rigets tilstand' med finansminister Kristian Jensen og bl.a. generalsekretær Torleif Jonasson om implementeringen af Verdensmålene i Danmark kan du se eller gense her og debatten mellem landsformand Jørgen Estrup og den franske ambassadør til Danmark, Francois Zimeray kan ses eller genses her.

Tak til vores samarbejdspartnere: 92-gruppen, Globalt Fokus, Europabevægelsen, Nyt Europa, Folk & Sikkerhed, Atlantsammenslutningen, RIKO, Højskolerne, Grundtvigs Højskole, LOF og DEO og sidst, Hermod Lannungs Fond, foruden hvis støtte vores deltagelse i Folkemødet ikke var mulig.

Allersidst skal der lyde et stort tak til vores frivillige, der tilsammen udgjorde det største Folkemøde-team, vi har haft med endnu på tværs af bestyrelsen, FN-forbundet Fyn og København, UNYA Danmark og Sekretariatet.

…Vi gør det hele igen i 2019.