1. January 0001

Irland tager massivt skridt for kvinders reproduktive rettigheder

26% af verdens befolkning lever i lande, hvor abort er ulovliggjort. I Irland har abort indtil for nyligt været ulovligt og strafbart med fængselstid. Det har betydet at Irske kvinder i lang tid har måtte ty til ulovlige piller købt på nettet og udlandsrejser for at få aborter. Det har været resultatet af en sammensmeltning af en manglende sekularisering mellem kirke og stat. Men i den forgange uge har Irland, det ene af 2 europæiske lande hvor abort ikke er lovligt (det andet land er Malta), stemt ja ved en folkeafstemning til legalisering af abort.

Dette er et enormt skridt for kvinders reproduktive rettigheder og et signal om at Irland nu stoler på kvinder og respekterer dem for at træffe de rigtige beslutninger og de rigtige valg om deres egen sundhed, som udtrykt af Premierminister Leo Varadkar. Adgangen til abort kan have stor indflydelse på, hvorvidt vi kan opnå Verdensmål 3, Sundhed og trivsel, på verdensplan.

Fødselskomplikationer er den største grund til dødsfald blandt 15-19 årige piger på verdensplan, dog har Irland givet særlig grobund for abort hvis den fødende kvindes liv er i fare. Adgang til abort mindsker mødredødelighed og andre konsekvenser ved fødsel. Problemet ved ikke at give adgang til abort ligger i, at man formindsker ikke antallet af aborter, men man mindsker antallet af ansvarlige og sundhedssikre aborter.

Det er kvindens ret at vælge, og med tanke på at 21 millioner piger under 15 år bliver gravide uden adgang til aborter, og der samtidig er 3 gange så høj mødredødelighed i lande hvor abort er ulovligt som i lande hvor det er lovligt, bør abort være tilgængeligt for alle.

Irland tog chancen for at gå i den rigtige retning og bliver dermed et forgangsland for de andre 65 lande hvor det stadig ikke er lovligt at få en abort. Du kan se en rapport over lovgivningen på området over hele verden her.

Verdensmål 3 handler om sundhed og trivsel for alle aldersgrupper. Kun 56% af fødsler i udviklingslande bliver foretaget af eller med trænet personale. Samtidig er den hyppigste dødsårsag syd for Sahara Aids, og mødredødeligheden er som sagt stadig høj.

Lad os sammen nå Verdensmålene før vi skriver 2030, for Verdensmålene er vores allesammens mål.