1. January 0001

Samuelsen: Danmark er en trofast støtte af FN’s Menneskerettighedsråd

751034

Udenrigsminister Anders Samuelsen her sammen med FN's Generalsekretær, Antonio Guterres i Kuwait i den forgangne uge. UN Photo/ Omar Mishael

Mandag d. 26 februar startede den 37. session i FN's Menneskerettighedsråd i Geneve. Det bød på et dansk islæt, da udenrigsminister Anders Samuelsen redegjorde for Danmarks prioriteter for Rådets arbejde.

Samuelsen åbnede sit oplæg med at understrege vigtigheden af de løfter om menneskers rettigheder og velfærd, der blev givet for 70 år siden, da Verdenserklæringen om Menneskerettighederne blev vedtaget. Dernæst lagde han vægt på, at der i fremtiden skal arbejdes på at implementere menneskerettighederne i lokalområderne. Teknisk støtte og kapacitetsbygning i nærområderne er vigtige for ofrene af undertrykkelse, pointerede Samuelsen og fremhævede i den forbindelse Danmarks fordobling af det årlige bidrag til både "the Trust Fund to support the participation of Least Developed Countries and Small Developing Island States" (450.000 USD) og det frivillige "un-earmarked" bidrag til FN's Menneskerettighedskommissariat (næsten 10 millioner USD).

Til sidst lagde Samuelsen billet ind for Danmarks kandidatur til Menneskerettighedsrådet i perioden 2019-2021, hvor mantraet lyder værdighed, dialog og udvikling (Dignity; Dialogue; Development).

Oplægget pointerede flere vigtige nøgler til den fortsatte succes for menneskerettighedskonventionerne: universelt samarbejde og teknisk støtte til implementeringen af rettighederne.

Det er et stærkt - og positivt - signal fra dansk side - der forhåbentlig også huskes af regeringen i både den europæiske og den hjemlige sammenhæng.

>> Læs mere om Danmarks kandidatur til Menneskerettighedsrådet 2019-21