1. January 0001

Sydsudan – et land i kaos

Verdens yngste land, Sydsudan, der opnåede uafhængighed i 2011, er midt i en humanitær krise. En borgerkrig der brød ud i 2013 har koster over 50.000 mennesker livet, og drevet mere end 4 millioner mennesker på flugt fra hus og hjem.

UN Photo / Harandane Dicko

Da Sydsudan fik deres uafhængighed var det af stor vigtighed at den nyvalgte regering skulle samle landets mange etniske grupper om en fælles fremtid. Derfor udvalgte præsident Salva Kiir, som er af Dinka folket, vicepræsident Riek Machar, som er af Nuer folket. Sammen skulle de lede Sydsudan mod en bedre fremtid for dets folk som repræsentanter for landets to største etniske grupper. Men i 2013 blev Machar fyret af Kiir, som anklagede ham for korruption. Machar blev en del af oppositionen, og de to indledte en krig med hver deres hær i ryggen. Borgerkrigen hærger stadigvæk den dag i dag, og mange af Sydsudans regioner er i hungersnød. Krigen betyder, at civilbefolkningen ikke kan gro deres afgrøder, og der eksisterer dermed næsten ikke nogen form for marked for afgrøder i landet. I stedet importeres mad og andre hverdagsting fra omkringliggende lande, og toldpriserne stiger og stiger. De priser kan lokalbefolkningen ikke betale, da de ingen indkomst har. Desuden kæmper landet med en inflationsrate på mere end 120%. Salva Kiir, præsident og leder af den Sydsudanske hær, har desuden før benyttet sig af blokering af nødhjælp til regioner hvor han mistænker oprørere og modstandsfolk for at opholde sig hvilket har betydet hungersnød og fordrivelse for civilbefolkningen.

Rapporter bliver månedligt indrapporteret fra landet, og de indeholder de værste grufuldheder og krigsforbrydelser man kunne forestille sig: overgreb og mord på civile, massevoldtægter, tvungen kannibalisme og etniske udrensninger begået af både oprørsgrupper og modstandsbevægelser, men i særdeleshed af den Sydsudanesiske hær ledet af præsident Salva Kiir. Børn er blevet tvunget til at se på mordene og voldtægterne og ofte til at deltage aktivt i mord og voldtægter af familie og bekendte. Også mange tusind børnesoldater er blevet hvervet til krigen.

En amerikansk Watchdog organisation, Sentry, har udlagt beviser for at den sydsudanske regering er gennemsyret af korruption i form af nepotisme, svindel med skuffeselskaber og personlig vinding på bekostning af de mange. Sydsudanesiske regeringsansatte og militærgeneraler benytter sig af deres position og adgang til landets rigdomme til at gøre dem selv og deres familie og venner rigere, mens landets befolkning sulter. Disse former for korruption muliggøres af internationale selskaber af mange forskellige typer, der til stadighed handler med den Sydsudanesiske regering der står bag krigsforbrydelser i landet.

FN er til stede i Sydsudan, både i form af WHO, WFP og andre underorganisationer. Men de kæmper en svær kamp for at tilgodese civilbefolkningens behov, da tallene for flygtninge, døde, syge og underernærede stiger for hver dag der går.

Presset skal komme fra omkringliggende lande og netop her er FN et vigtigt forum. USA, der var en hovedforhandler i Sydsudans uafhængighed i 2011 har trukket sig tilbage som forhandler mellem de stridende parter i landet. Presset på den Sydsudanesiske regering bør, ifølge Sentry, komme gennem sanktioner og straf for de Sydsudanesiske regeringsfolk samt de virksomheder der gennemfører lyssky handler med de korrupte mennesker der vinder på at gennemføre krigsforbrydelser mod civile.

FN har udpeget 41 Sydsudanesiske regeringsfolk der har begået krigsforbrydelser - guvernører, generaler m.fl.

En regulær katastrofe i landet kan dog undgås: FN arbejder på en multisektor indsats der ikke blot skal sikre mad til de hungrende, men sikre fred og udvikling i et ungt land med en svær start.

Du kan følge krisens situation på denne hjemmeside, der lokalisere verdens værste globale konflikter.

Og her høre fra FN om planerne for landet.