Fredsdag2019
28. September 2019

FN-ugen står for døren

Fredag gik unge på gaden i mere end 150 lande i strejke for klimaet. Lørdag var FN’s generalsekretær António Guterres vært for Ungdommens Klimatopmøde, og mandag er der Klimatopmøde for FN’s medlemslande. Lige nu er verdens statsledere, virksomheds- og civilsamfundsrepræsentanter samlet i FN i New York, hvor der venter en uge spækket med højniveaumøder, sideevents og ikke mindst talerne fra det gyldne podium i Generalforsamlingen. Få hele overblikket her.

LØRDAG SØNDAG  |  MANDAG TIRSDAG ONSDAG  | TORSDAG FREDAG

Vi opdaterer løbende under de enkelte dage med videoer og taler, når de bliver frigivet af FN.

Fra dansk side deltager ikke mindre end 6 ministre, inklusive statsminister Mette Frederiksen. Foruden hende deltager også udenrigsminister Jeppe Kofod, klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen, miljøminister Lea Wermelin, udviklingsminister – og den selvudnævnte solidaritetsminister – Rasmus Prehn samt sundheds- og ældremininister Magnus Heunicke. Her kan du se, hvilke arrangementer de danske ministre deltager i.

Læs Danmarks prioriteter for FN’s 74. Generalforsamling.

Læs også EU’s prioriteter for FN’s 74. Generalforsamling.

Udover ministerdeltagelsen er der også parlamentarikerdelegationen, hvor både Folketing og civilsamfundet er repræsenteret. Den består i 1. periode af folketingspolitikerne Leif Lahn (A), Sjúrdur Skaale (JF), Anne Sophie Callesen (RV), Anne Valentina Berthelsen (SF), Jakob Sølvhøj (EL), Lars Chr. Lilleholt (V), Troels Lund Poulsen (V), Rasmus Jarlov (KF), Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA), Bill Justinussen (Færøerne) og Malene V. Rasmussen (Grønland).

Fra civilsamfundet deltager vores egen landsformand,Jørgen Estrup sammen med Troels Dam Christensen, 92-gruppen, Rasmus Stuhr Jakobsen, CARE Danmark, Helle Gudmandsen, Red Barnet og Andreas Gylling Æbelø, AIDS-fondet.

Christian Friis Bach deltager ikke, men skriver her om hans egne oplevelser

Hvis du har lyst til at dykke ned i dagsordnerne, så har vi samlet vores favoritkilder hernedenfor.

• UN Dispatch’ podcast, hvor Margaret Besheer, FN-korrespondent for Voice of America og Richard Gowan, direktør i International Crisis Group lufter, hvad de tror, der bliver værd at følge i dette års FN-uge.
  • FN’s egen podcast, ’UNcomplicated’.
  • Globalnyt.dk dækker journalist Kirsten Larsen ugen, direkte fra New York.
  • Det uafhængige magasin PassBlue bringer højdepunkter og som altid skarpe analyser af, hvad der foregår i FN.
  • I den lidt lettere (men underholdende) ende af skalaen har magasinet POLITICO udgivet en ’U.N. Playbook’, hvor du bliver indviet i stort og småt fra de bonede gulve i New York.

God fornøjelse.