VBN2020
28. August 2020

Det er tid til Verdens Bedste Nyheder

Tusindvis af danskere går på gaden fredag den 4. september for at sprede håb og konstruktive nyheder. Vil du være med sammen med os, så kan du finde os i Viborg og København.

Pressemeddelelse fra Verdens Bedste Nyheder.

Gennem den sidste generation er livskvaliteten forbedret for millioner og atter millioner af mennesker verden over. Folk lever længere, flere børn overlever de første fem år, fattigdommen falder og flere kommer i skole. Samtidig er klodens klimaindsats langsomt begyndt at batte noget, og risikoen for, at vi ender med de værste temperaturstigninger, bliver mindre og mindre.

Derfor går flere end 2500 frivillige danskere på gaden over hele landet fredag d. 4. september for at dele Verdens Bedste Nyheder-aviser ud for 11. gang. Avisen sætter fokus på fremskridt og løsninger på nogle af verdens udfordringer.

”Flere frivillige end nogensinde hjælper med at dele aviser ud i år. I en svær og mærkelig tid, der er præget af coronavirus, er der endnu mere behov for, at vi minder hinanden om de massive fremskridt, der er sket verden over de sidste par årtier,” siger Thomas Ravn-Pedersen, der er direktør for Verdens Bedste Nyheder.

”Samtidig er vi på vej ind i Verdensmålenes årti, og verden har brug for endnu større fremskridt og flere løsninger, for der er større udfordringer end coronakrisen, som vi skal klare inden 2030. Derfor har vi skrevet denne avis, der undersøger nogle af de områder, hvor det går fremad, og hvor det skal gå hurtigere. For vi har brug for konstruktivt håb om, at det kan lade sig gøre,” siger Thomas Ravn-Pedersen.

Bor du i det midtjyske, og har du lyst til at være med til at sprede det gode budskab, så kontakt Kurt Mosgaard på mail: k.mosgaard@hotmail.com. Københavnerne mødes traditionen tro på Kongens Nytorv, og der kan du tilmelde dig her.

Store fremskridt gennem de sidste 30 år

De store fremskridt sker ikke pludseligt, men kommer efter årtiers indsats og arbejde. Derfor kan man nemmere se, hvor meget verden har forandret sig, hvis man træder et skridt tilbage. Siden 1990 er mere end en milliard mennesker kommet ud af ekstrem fattigdom. Men næsten halvdelen af verdens befolkning lever stadig for mindre end 5,5 dollars om dagen.

Når coronavirussen raser, kan det være svært at huske på de mange fremskridt mod sygdom, der er sket siden 1990. Men indsatsen mod store dræbere som malaria, tuberkulose og HIV/AIDS har reddet mange millioner liv i den periode. Sammen med vacciner, bedre hygiejne og renere drikkevand betyder det, at der hver eneste dag overlever 19.000 børn under fem år i forhold til 1990.

Verdens kvinder får generelt langt færre børn. Børneflokkene er halveret, siden fertiliteten toppede i tresserne – hvor en kvinde fik mere end fem børn i gennemsnit. Nu er gennemsnittet cirka 2,4 børn, selvom der er stor forskel mellem landene.