Godt nytår
22. December 2020

Glædelig jul & godt nytår

’Så længe vi eksisterer, så lever ideen om en bedre verden.’ Sådan skriver FN-forbundets landsformand i sin nytårshilsen, hvor han også giver tips til beskæftigelse i feriedagene - hvor FN-forbundets sekretariat holder lukket.

Kære ven af FN-forbundet
- medlem, kollega, samarbejdspartner

Coronaen har hængt som en tung sky over 2020. Den har også præget min første tid som ny forperson i FN-forbundet, og i sandhed formet mit daglige arbejde med FN-reform og senest ledelsen af FN's 'COVID-19 Response and Recovery Fund'. En fond, der har introduceret termen ”udviklingsnødhjælp” i forsøget på at fastholde bæredygtig udvikling midt i en Coronatid.

I år rundede FN 75 år. Men i stedet for at bruge det som anledning til at kigge tilbage og fejre tidligere successer eller begræde verdens tilstand, benyttede Generalsekretæren klogeligt anledningen til at se fremad. Til at invitere nye stemmer ind i dialogen om verdens fremtid og spørge ikke bare statsoverhoveder eller regeringsledere, men hele verdens befolkning: Hvordan kan vi bygge en bedre verden for en bedre fremtid? Og verdens borgere svarede. Blandt svarene var et af de, der - på tværs af alder, socialgrupper og regioner - gik igen: Større international solidaritet.

Pandemien har vendt op og ned på vores hverdag og udfordret vores vante gange på alle tænkelige niveauer - vores ‘plejer’. Og skal man pege på én positiv lære fra tiden under pandemien, så er det måske netop det; at vi kan gøre det anderledes. Fordi vi skal gøre det anderledes. Globalt og lokalt.

Jo mere global en krise er, jo mere lokal er den - det er konklusionen, der må drages. Hvert land, hver region og hver enkel af os er påvirket – og hvordan vi handler, vil afgøre om smitten fortsætter eller stopper med os.  Denne erkendelse kan måske give ny drivkraft til at fremme bæredygtig udvikling både hvor vi er, men også bredere i det samfund vi lever i.  Den økonomiske og sociale ulighed, der er blevet lysende klar i lyset af pandemien, må ændres, samtidig med at vi bruger vores viden om fælles handling til at forhindre klimakrisen. FN’s ‘Handlingens årti’ for bæredygtighed er den bedste strategi ud af Coronapandemien. For os, for Danmark og for resten af verden.

Den 23. marts i år opfordrede FN’s Generalsekretær Antonio Guterres til en global våbenhvile, så verden kunne fokusere på vores fælles fjende nr. 1 – Coronaen. Det gjorde det tydeligt, hvor ødelæggende og meningsløse verdens krige og konflikter er – og vi står stadigt med den erkendelse, at uden fred er der ingen udvikling – og uden bæredygtig udvikling, er der ingen fred.

Med valget i USA, en stærk grøn, global dagsorden og et Danmark, der begynder vaccinen nu – kan vi se frem til et anderledes 2021. Valget står mellem at insistere på fred og søge bæredygtig udvikling, eller lade stå til og se ulighed og en tiltagende klimakrise overtage vores hverdag.

I år fyldte FN-forbundet 50 år, og som en upartisk og bredt funderet bevægelse, skal vi hente styrke fra alle dele af vores forbund – vores medlemmer, fagforeninger, politiske partier, venskabsforeninger og fra vores FN-partnere i FN Byen og i vores nordiske broderlande – og vise at fælles handling dybest set er den eneste og samtid bedste vej frem til en bæredygtig verden for os og generationerne, der kommer efter os.

Idealistisk, måske, men så længe vi eksisterer, så lever ideen om en bedre verden. Og det gør mig håbefuld for året, der venter lige om hjørnet. Det er den ånd, jeg håber at føre med som ny forperson i Forbundet. Og jeg håber, I vil være med til at fremme freden og gøre Verdensmål til hverdagsmål.

Godt nytår til jer alle!

Jens Christian Wandel

P.S. Hvis du får tid henover ferien, der - forhåbentlig - venter lige om hjørnet, så er her lidt godt, der har givet mig inspiration og stof til eftertanke i løbet af efteråret. Jeg håber, I også kan have fornøjelse af det.

"There is no other global organization with the legitimacy, convening power and normative impact of the United Nations. No other global organization gives hope to so many people for a better world and can deliver the future we want. The urgency for all countries to come together, to fulfil the promise of the nations united, has rarely been greater."

Sådan lyder det i indledningen til den deklaration, der blev vedtaget ved åbningen af FN's 75. Generalforsamling i år.

Bliv klogere på FN's Sikkerhedsråd, WHO, Menneskerettighedsrådet, UNHCR og UNICEF, sammen med de erfarne udlandsjournalister Kirsten Larsen og Lasse Soll over denne podcastserie på fem episoder.

En god podcast, der dækker FN's historie på en vedkommende og klog måde.

FN er fyldt 75. Vil det betyde en langsom død eller en ny retning for verdensorganisationen? Sådan spørger Mark Malloch‐Brown i sin gæsteforelæsning hos UNU WIDER, hvor han argumenterer for, hvordan FN kan - og må - bygge nye alliancer og partnerskaber med unge, med virksomheder og med civilsamfundet.