Aalborguni
1. December 2021

Danmark bør engagere sig mere i FN's fredsbevarende arbejde

Danmark er de seneste år dumpet alt for langt ned på listen over lande, der bidrager til FN's fredsbevarende arbejde. En af FN’s absolutte kerneopgaver er at være med til at opretholde fred og stabilitet i verden. I øjeblikket er der 12 aktive missioner rundt om i verden med flere end 83.000 civile og uniformerede peacekeepers. Blot 12 af disse personer er danske.

Danmark bør (igen) engagere sig aktivt i det fredsbevarende arbejde rundt om i verden med både soldater, politi og civilt personel. Det var konklusionen blandt de over 80 mennesker, der i sidste uge deltog i Aalborg Universitet og FN-forbundets konferencen "Danmarks fremtidige rolle i FN's fredsbevarende operationer" på Aalborg Universitet.

Danmark har historisk set ydet betydelige bidrag til FN’s fredsoperationer flere steder i verden. Men sådan er det ikke nødvendigvis længere. For selvom behovet for FN’s fredsarbejde har været stigende gennem de seneste ti år, så er Danmarks bidrag i dag beskedent. Per 31. august 2021 indtog Danmark en lidet prangende plads som nummer 94 (ud af 124) på listen over såkaldte ’troop contributing countries’ (TCCs) med et bidrag på i alt 12 personer. Det er endda i en tid, hvor vi kandiderer til et medlemskab af Sikkerhedsrådet for perioden 2025-26.

En række yderst interessante indlæg fra bl.a. Danmarks ambassadør til FN i New York Martin Bille Hermann, tidligere hærchef generalløjtnant Michael Lollesgaard, tidligere FN-ambassadør Ellen Margrethe Løj, tidligere generalmajor Kurt Mosgaard, der har været chef for FN's fredsoperationer i Liberia og Sydsudan og Force Commander i FN's fredsoperation i Vestsahara med flere, var alle med til at sikre den livlige debat, der var på konferencen.

Har du lyst til at støtte FN-forbundet, så kan du melde dig ind her. Det er helt sikkert billigere, end du tror.