Jens Wandel
24. December 2021

Julehilsen fra FN-forbundets forperson

FN-forbundets forperson, Jens Wandel, kigger tilbage på året, der er gået.

Året blev domineret af Corona med Omicron, som sidste skud på virusstammen. Men jeg synes, at stemningen er en anden - vi ser en stigende forståelse af nødvendigheden af vaccine og alvorligheden af mutationer som Omicron. Diskussionen er saglig, mindre politiseret og det bliver tydeligere med tiden er ingen er sikker før vi alle er sikre - der er kort sagt kun en vej frem - og det er at arbejde sammen indtil vi har en situation, hvor vi enten er helt af med Corona, eller vi har fundet en måde at leve med den på globalt plan.

Årets vigtigste begivenhed var nok COP26 - hvor Danmark var med til de vigtige beslutninger om at udfase kul, olie og gas. Med COP26 fik langt de fleste lande kommunikeret deres bidrag til reduktion af CO2 og dermed fik verden for første gang mulighed for at se om vi gør nok - og ikke overraskende - det gør vi ikke. Derfor skal vi alle holde øje med COP27 i Sham el Sheik i november 2022 - sker der en acceleration af investeringer og forstår Danmark at udnytte vores gunstige position til at fremme globale løsninger.

Ser vi fremad så gav FN’s generalsekretær António Guterres et bud på FNs fremadrettede arbejde i sin september 2021 rapport "Our Common Agenda" (”Vores Fælles Dagsorden”, som vi er ved at få oversat til dansk). Her peger Guterres på en række specifikke områder, hvor vi, trods vores forskelligheder i verden, bør kunne blive enige om at styrke vores indsats, for at sikre kommende generationer den fremtid, som vi har taget for givet. Helt konkret siger han blandt andet, at vi skal lade ungdommen komme til orde, så vi sikrer en fælles forståelse og handling, der er inkluderende og langsigtet.

Det tog vi i FN-forbundet meget bogstaveligt. Sammen med vores folketingsgruppe afholdte vi i slutningen af oktober dialogen ”Unge for FN” i Fællessalen på Christiansborg. Her diskuterede vi flere forskellige temaer med unge, deres organisationer og FN’s ’Youth Envoy’, Jayathma Wickramanayake. Det var både givende og interessant – og vi har allerede besluttet, at vi gentager succesen igen til FN-dagen i 2022.

Hermod Lannungs Fond udskrev tidligere på året en kronik-konkurrence med temaet “Hvorfor spiller de globale problemstillinger, og især FN-politikken, så beskeden en rolle i dansk politik – og hvad kan vi gøre ved det?” Vinderen blev Kristoffer Nilaus Tarp, bæredygtighedsdirektør, tidligere FN-ansat mm. – og medlem af FN-forbundet.

I kronikken skriver Tarp blandt andet, at internationale konventioner er vigtige. Han skriver, ”vi her til lands blandt både politikere og vælgere skal skabe en fortælling om, hvad det vil sige at være dansk borger i en gennemglobaliseret verden. Hvordan vi uomtvisteligt er en del af det internationale samfund og i langt de fleste tilfælde nyder rigtig godt at dets institutioner. Vi skal være stolte af de aftryk, vi er lykkes med at sætte på de internationale institutioners udvikling og glade for, at de langt henad vejen afspejler idealerne i den pluralistiske, demokratiske velfærdsstat, de fleste af os foretrækker.”

Det er den fortælling, jeg håber, vi bringer med os ind i det nye år.

Danmark vil på mange områder gerne være med til at tage internationalt ansvar, bl.a. ved at kandidere til en plads i FN’s Sikkerhedsråd; et kandidatur FN-forbundet gerne vil hjælpe til med at Danmark kommer i mål med, hvorfor vi for nylig afholdt en stor konference med Aalborg Universitet, støttet af Lannungfonden: "Danmarks fremtidige rolle i FN's fredsbevarende operationer". Konferencen var aldrig kommet i stand uden vores Nordjyllandskreds, og det viser hvor vigtigt det lokale engagement er for FN-forbundets arbejde. Tak til jer, der bar.

I 15 år har FN-forbundet administreret Stop Sult Fonden - en velgørende fond med det ene formål at indsamle midler til støtte for FN’s Fødevareprogram (WFP). I flere af disse år har vi også deltaget aktivt i indsamlingsaktiviteterne, men de seneste år har vores kollektive medlem og venner hos Soroptimisterne alene stået for disse. I år har de overgået sig selv, og indsamlingen har således nået imponerende 400.000 kroner! Det er et resultat, jeg i den grad synes, det er værd at lette på hatten for. De indsamlede penge går via Stop Sult Fonden til WFP i Burkina Faso, hvor pengene vil blive brugt til at sikre skolemad til flere tusinde børn.

Nu hvor vi er ved indsamlinger. Situationen i Afghanistan er meget alvorligt og sulten står for døren hos mange. Så jeg vil gerne have lov til at slå et slag for appen ”Share The Meal”, hvor man nemt via sin telefon kan give et måltid mad til et sultende barn et sted i verden. Langt over 130 millioner måltider er allerede blevet doneret via appen – og det virker. Det er FN’s World Food Programme, der har udviklet appen, og det er dem, der sørger for, at måltider når dem, der har allermest brug for det.

Til sidst vil jeg gerne takke en af vores egne i FN-forbundet, der har valgt at sige stop og pensionere sig selv fra bestyrelsen. Det er Flemming Thøgersen, der de seneste tolv år har fungeret som vores hovedkasserer. Flemming har været med i FN-forbundet altid. Han var med til at stifte forbundet tilbage i 1970 – og i alle årene siden stiftelsen været en del forbundets ledelse. Det er intet mindre end imponerende.

Flemming er stadig medlem af forbundet - og apropos medlemmer. Vi vil rigtig gerne have flere medlemmer i forbundet. Støtter du det lange seje træk for menneskerettigheder, fred og bæredygtig udvikling, så er det måske noget for dig at blive medlem hos os? Jeg lover dig, at det er billigere, end du tror.

Læs mere om de forskellige medlemsskabstyper, vi har, her.

Jeg håber, du og dine kære får en glædelig jul og et godt nytår.

Jens Wandel,
Forperson FN-forbundet