Ditte Ingemann
17. May 2022

Nyt fra FN-forbundet

I dette, det seneste nyhedsbrev fra FN-forbundet, kan du læse om vores forperson, der har fået nyt job, om kommende FN-dage, vores landsmøde i weekenden, forbundets tilstedeværelse på Folkemødet på Bornholm og kampagnen "Stand Up! Against street harassment", hvor vi søger skoleklasser, organisationer, foreninger, gymnasieklasser, højskoler el.lign., der kunne tænke sig et 1,5 times oplæg – enten fysisk eller digitalt – om hvordan man kan gribe ind over for gadechikane. God fornøjelse.

JENS WANDEL NY CHEF FOR UNOPS
FN-forbundets forperson, Jens Wandel, er blevet udnævnt som midlertidig ’Executive Director’ for UNOPS. Det er sket efter den hidtidige chef, Grete Faremo, har trukket sig. Udnævnelsen gælder, indtil der er fundet en ny chef.
For at undgå eventuelle habilitetsspørgsmål, betyder Jens’ udnævnelse for FN-forbundet i praksis det, at det er mig, der som næstforperson tegner foreningen udadtil, ligesom jeg vil være den, der underskriver på FN-forbundets vegne, indtil Jens vender tilbage for fuld kraft. Der kan forventeligt gå et halvt års tid.
Jens fortsætter formelt som forperson for FN-forbundet i perioden. Han vil også være tilstede, når forbundet i weekenden afholder landsmøde i Aalborg, hvor han vil genopstille til posten som forperson.
Læs mere om sagen.

FN-DAGE
Den næste måned er der to FN-dage, vi gerne vil gøre opmærksom på. Den 29. maj er det den internationale dag for FN's fredsbevarende styrker, Peacekeepers Day. Dagen giver mulighed for at hylde det uniformerede og civile personales uvurderlige bidrag til organisationens arbejde og for at ære næsten 4.200 fredsbevarende styrker, der har mistet livet under FN-flag siden 1948, inklusive 135 sidste år. Temaet for dette års dag er "Mennesker. Fred. Fremskridt. Styrken i partnerskaber”.
5. juni er det FN’s Miljødag, World Environment Day. #OnlyOneEarth er kampagnen for dagen I år. Den opfordrer til kollektiv, transformativ handling på globalt plan for at fejre, beskytte og genoprette vores planet.

LANDSMØDE
Tilmeldingsfristen er overskredet, men det vil være muligt at følge landsmødet via livestream på lørdag fra kl. 12.30 – 17.15 via dette link.
Hvis du er i Aalborg aftenen før, så er der to arrangementer, vi gerne vil henlede opmærksomheden på, som du måske vil finde interessant. Du kan finde mere information i vores kalender.

FOLKEMØDET
FN-forbundet vil igen i år være tilstede på Folkemødet på Bornholm.
Vi er arrangør/medarrangører af tre events på Bornholm.
Sammen med Atlantsammenslutningen er vi værter ved arrangementet ”Er der en fremtid for FN?
Sammen med Grundtvigsk Forum, Coop og Højskolerne er vi værter for arrangementet ”Kampen om kurven: Det debatskabende gåderum”.
Endelig arrangerer vi selv eventen ”Hverdagens kamp for ligestilling i det globale perspektiv”.
Arrangementerne, med angivelse af tid og sted, fremgår af vores kalender. Vi håber, du vil bakke op om de events, vi er (med)arrangører af, hvis du deltager i Folkemødet.

GRIB IND OVERFOR GADECHIKANE
L’Oréal har sammen med organisationen Right To Be en verdensomspændende kampagne i gang, Stand Up! Against street harassment, der giver folk værktøjer til at modstå og gribe ind over for gadechikane. FN-forbundet har indgået et samarbejde med disse om at udbrede kendskabet til kampagnen her i Danmark. Kampagnen blev lanceret i Danmark på Kvinderettighedsdagen 8. marts og en uge frem med store reklamer på udvalgte metrostationer i København. I april er 3 af FN-forbundets medlemmer blevet certificerede oplægsholdere og skal i 2022 afholde omkring 40 oplysnings-arrangementer og nå 300 personer.
Hvis du kender en skoleklasse, organisation, forening, gymnasieklasse, højskole el.lign., der kunne tænke sig et 1,5 times oplæg – enten fysisk eller digitalt – om hvordan man kan gribe ind over for gadechikane, så skriv en mail til fnforbundet@fnforbundet.dk.

Ditte Ingemann
Næstforperson, FN-forbundet