Nikolajcoster
26. February 2022

Stand Up! Against street harassment

Du kan være med i ny kampagne om at stå imod og gribe ind over for gadechikane, ansøg senest 25. marts og spred gerne vores opslag.

Du har måske overværet det, eller selv været udsat for det: at fremmede mennesker kommer med uønskede tilnærmelser eller på andre måder chikanerer i hverdagen. Men du har manglet værktøjer til at stå imod og gribe ind.

L’Oreal har i samarbejde med RIGHT TO BE startet en kampagne, der vil gøre noget ved problemet. Sammen med FN-forbundet kommer kampagnen nu til Danmark - og du kan blive en central del af kampagnen, der lanceres op til FN’s kvindedag 8. marts!

Vi søger fortrinsvist unge, der vil deltage i et træningsforløb i værktøjer til at stå imod og i at gribe ind over for gadechikane - og efter forløbet vil oplyse, undervise og træne andre i værktøjerne. Der er plads til op til 9 danske deltagere.

For at komme i betragtning skal du forpligte dig til at deltage i den obligatoriske træning, som gennemføres af RIGHT TO BE på engelsk. Træningen finder sted fredag den 1. april kl. 14-21, lørdag den 2. april 14-20, samt lørdag den 9. april kl. 14-21. Du skal deltage i alle undervisningstimerne. Træningen foregår online, og vi håber og opfordrer til at du er til stede i FN-forbundets lokaler i København alle tre dage, men vigtigst de første to dage. Træningen gennemføres sammen med Fredrika Bremer-förbundet, der er med online og er den svenske partner i projektet. Forud for træningen skal du læse forberedelsesmaterialet igennem.

Bagefter skal du forpligte dig til at sammen med de andre deltagere gennemføre i alt mindst 40 træninger og oplysningsarrangementer for andre (med 9 deltagere betyder det mindst ca. 5 arrangementer). Honoraraet for hvert arrangement vil være 500 kr. (B-indkomst). Dertil vil du også få mulighed for at medvirke i 1-2 PR-events + 3-4 PR-aktiviteter (artikler eller lign.) sammen med L’Oreal.

Og du skal være - eller blive - medlem af FN-forbundet.

Initiativet finansieres af L’Oreal, der gennem RIGHT TO BE står for træningen af underviserne - og efterfølgende dækker FN-forbundets omkostninger til afvikling af træningsdagene, promovering af initiativet, honorarer og rejseomkostninger i forbindelse med de efterfølgende træninger og oplysningsarrangementer, sekretariatsbistand mv.

Den internationale hjemmeside for projektet er https://www.loreal-paris.co.uk/stand-up, og via vil den danske del promoveres vores del af projektet: https://www.standup-international.com/dk/da

Du kan læse mere om RIGHT TO BE på https://righttobe.org og om Fredrika Bremer-förbundet på https://fredrikabremer.se

Hvis du ikke allerede er medlem af FN-forbundet kan du blive det her https://fnforbundet.dk/medlem

Fredag den 25. marts 2022 er der deadline for at indsende ansøgningsskemaet som du finder her.