Standupmetro 1
8. March 2022

Stand Up! - sig fra over for chikane i hverdagen

FN-forbundet lancerer sammen med L’Oreal og RIGHT TO BE kampagnen "Stand Up! Against street harassment"​.

Alt for mange - især kvinder - oplever at blive udsat for at fremmede mennesker kommer med uønskede tilnærmelser eller på andre måder chikanerer i hverdagen. Faktisk har 80 % af alle kvinder oplevet seksuel chikane på offentlige steder (ifølge L'Oréal Paris' og Ipsos' undersøgelse ""International Survey on Sexual Harassment in Public Spaces" i marts 2021).

Gadechikane er en oplevelse, der nedværdiger kvinder og mænd med forskellige seksuelle orienteringer, kulturer og religioner og får dem til at tvivle på deres egne oplevelser.

Mange oplever, når det sker, at de ikke ved hvordan de skal sige fra i situationen. For hvad gør man egentlig?

Når vi oplever chikane uden at gribe ind, forårsager det dybere traumer hos den person, der bliver chikaneret, og det får den der chikanerer til at tro, at det er i orden at opføre sig sådan.

Vi ønsker at sætte en stopper for denne dynamik, en intervention ad gangen.

Sammen med L’Oreal og RIGHT TO BE, lancerer FN-forbundet derfor kampagnen "Stand Up! Against street harassment"​.

Formålet med kampagnen er at klæde kvinder på til at kunne sige fra, når og hvis de oplever grænseoverskridende tilnærmelser og/eller chikaner i det offentlige rum.

Kampagnen, der handler om at uddanne kvinder i at sige fra, kommer til at køre de næste mange måneder. Men den næste uge vil kampagnen være ekstra synlig på udvalgte københavnske metrostationer. Her vil du kunne møde kampagnens budskab, når du står og venter på Metroen.

Lige nu søger vi interesserede, der vil deltage i et træningsforløb i værktøjer til at stå imod og i at gribe ind over for gadechikane. Efter forløbet forventes det, at du vil være med til at oplyse, undervise og træne andre i værktøjerne. Du vil få honorar for det arbejde. Læs mere her.​