#IDONT Vers.2
18. February 2022

Hvert år bliver 12 millioner piger gift før deres 18 års fødselsdag: Hjælp med at sige #IDONT

Siden 2015 har UNFPA hvert år på Valentinsdag opfordret os alle til at sige #IDONT for at vise støtte til piger verden over, der bliver gift mod deres vilje.

En af de helt store mærkedage i livet, det er den dag, man bliver gift. Det er en dag, man har glædet sig til i længe. En smuk og rørende dag, hvor kærligheden bliver fejret.

Sådan er det for de fleste i hvert fald. Men der findes desværre også nogle for hvem dagen er det stik modsatte. Det er især mindreårige piger, for hvem valget om at blive gift ikke er noget, de selv har valgt. Hvert år bliver 12 millioner piger gift før deres 18 års fødselsdag.

Børneægteskab er en krænkelse af menneskerettighederne, der ofte går ud over de mest sårbare, fattige og marginaliserede piger. Det er derfor også især i lande med meget fattigdom og og ulighed mellem kønnene, at børneægteskab er udbredt.

Det er katastrofalt for de lokalsamfund, pigerne, der bliver giftet væk, vokser op i, da det låser pigerne og deres familier i en fattigdomscyklus, der varer generationer. De dropper ud af skolen, hvilket begrænser deres mulighed for at tjene penge. Forskning har vist, at hvis man lod pigerne være piger, udskød moderskabet, lod dem færdiggøre deres uddannelser, finde et lønnet arbejde og opfylde deres potentiale – ville det kunne generere milliarder af dollars i indtjening og produktivitet.

Et andet problem er, at mange af disse unge piger hurtigt bliver gravide, når de bliver gift. Og helt unge pigers kroppe er tit og ofte ikke klar til graviditet; i udviklingslande er graviditets- og fødselskomplikationer den største dødsårsag for piger i alderen 15-19. De er også i risiko for seksuelt overførte infektioner, vold i hjemmet og social isolation.

Hvis vi skal nå 2030-målet for bæredygtig udvikling, er vi nødt til at speede op. Ellers vil vi se endnu flere piger verden over, der bliver giftet væk i alt for ung en alder.

Du kan være med til at sige fra overfor børneægteskaber ved at poste dette skriv - eller UNFPA's kampagne - på de sociale medier. Husk at bruge hashtagene #IDONT og #EndChildMarriage.

Du har også mulighed for at støtte UNFPA's arbejde økonomisk med et valgfrit bidrag her.