JW LM2022
24. May 2022

Travle måneder venter FN-forbundet

På FN-forbundets landsmøde i Aalborg i weekenden genvalgte forsamlingen Jens Wandel som forperson for foreningen. Og der venter den genvalgte forperson og resten af bestyrelsen nogle travle måneder resten af året.

Den nye bestyrelse kan se frem mod en travl tid. Forbundet er nemlig involveret i flere store projekter, der gennemføres de kommende måneder.

Sidste efterår præsenterede FN’s generalsekretær António Guterres rapporten ”Our Common Agenda” (Vores fælles dagsorden) - en vision om et globalt samarbejde gennem en inkluderende, netværksforbundet og effektiv multilateralisme.

”Konklusionerne i rapporten er meget vigtige. Det er også derfor, vi i FN-forbundet har fået rapporten oversat til dansk. Vi håber, at det vil gøre, at mange flere vil stifte bekendtskab med rapporten og dens budskaber,” siger Jens Wandel.

Alt for mange - især kvinder - oplever at blive udsat for at fremmede mennesker kommer med uønskede tilnærmelser eller på andre måder chikanerer i hverdagen. FN-forbundet ønsker at være med til at sætte en stopper for denne dynamik, en intervention ad gangen.

”Derfor har vi, sammen med L’Oreal og organisationen RIGHT TO BE, lanceret kampagnen "Stand Up! Against street harassment"​ (læs mere her)” siger forperson Wandel.

”Derudover kommer vi, sammen med Life Exhibitions, fra juli og fire måneder frem til at køre en stor udstilling, 2030 NOW, om verdensmålene og bæredygtige løsninger i København, Aarhus, Aalborg og Sønderborg. Det er en udstilling, vi forventer os meget af. Ikke mindst fordi vi i løbet af de fire måneder vil komme i dialog med hundredtusindvis af mennesker.”

”For nogle år siden udviklede vi et Verdensmålsspil. Det har været en stor succes. Nu er det blevet oversat og vil blive lanceret internationalt sammen med partnere i Frankrig, Rumænien, Spanien, Storbritannien, Tyrkiet og Tyskland.

Efter landsmødet ser forbundets bestyrelse således ud:
Jens Wandel (forperson), Ditte Ingemann (næstforperson), Trine Marqvard Jensen (hovedkasserer, Interstep), Berit Asmussen, Finn Reske-Nielsen, Jørgen Estrup, Karin Munkholm, Kim Frederichsen, Lena Jørgensen (Helsinki-komiteen), Mette Gjerskov (Socialdemokratiet), Caroline Lauritsen, Hanne Severinsen (Venstre), Holger Hansen, Roya Moore, Victoria Davidsen.

(De steder, hvor der efter navnet står en organisation (et kollektivt medlem af FN-forbundet) nævnt i parentes, betyder det, at personen er valgt som repræsentant for den nævnte organisation i FN-forbundets bestyrelse).