Forbud mod atomvåben
21. January 2022

Årsdag for FN's traktat om forbud mod atomvåben

Det er et år siden, FN's traktat om forbud mod atomvåben trådte i kraft.

Den 22. januar er det ét år siden, at FN's traktat om forbud mod atomvåben trådte i kraft.

Traktaten er ratificeret af 59 lande verden over - Danmark er ikke et af de lande. FN-forbundet opfordrer den danske regering og folketing til at følge opfordringen fra FN's generalsekretær António Guterres til snarest at tage skridt til dansk ratifikation af FN’s traktat om forbud mod atomvåben. Det gjorde vi senest meget klart i forbindelse med vores landsmøde i oktober sidste år.

Tidligere på måneden kom der - måske lidt uventet - meget positive meldinger fra de fem atomvåbenstater USA, England, Kina, Rusland og Frankrig. I en fælles erklæring udtalte de, at en atomkrig aldrig bør udkæmpes, da sådan en krig aldrig ville kunne vindes.

Da atomanvendelse ville have vidtrækkende konsekvenser, bekræfter vi også, at atomvåben – så længe de fortsætter med at eksistere – skal tjene defensive formål, afskrække aggression og forhindre krig. Vi er overbeviste om, at yderligere spredning af sådanne våben skal forhindres,” hedder det blandt andet i erklæringen, som du kan læse i sin fulde længde her.

På årsdagen for ikrafttrædelsen af traktaten, lørdag den 22. januar 2022, finder der en markering sted i Aarhus, som både kan følges live og via livestream på Zoom.

Det er foreningen "Århus mod Krig og Terror" der, med støtte fra netværket ”Forbyd Atomvåben – ICAN i Danmark”, står bag markeringen.

Du kan læse mere om hvor markeringen finder sted og hvordan du deltager - fysisk eller via Zoom hjemme foran computeren - her