Verdensmaal 1 Afskaf Fattigdom Fn 680X453
16. January 2023

FN: Januar er måneden, hvor vi stiller skarpt på afskaffelse af fattigdom

Grafik: Verdensmålene.dk

‘Inflationen buldrer derudaf, og uligheden vokser. Aldrig har det været vigtigere at arbejde for en mere lige verden. Lad 2023 blive året, hvor vi får fred i verden og hvor vi tager action på at løse verdens problemer. Vi kan ikke acceptere tingene som de er nu. Vi skylder verdens befolkning at finde løsninger og at handle.’

Sådan sagde FN’s generalsekretær António Guterres da han holdt sin afsluttende tale i 2022.

Nu er vi trådt ind i 2023 og er dermed nået halvvejs for indfrielsen af verdensmålene. FN sætter i løbet af året fokus på de enkelte mål månedsvis. I januar er fokus på mål nummer ét: Afskaf fattigdom.

De seneste år har ellers budt på en stor fremgang i arbejdet med at reducere ekstrem fattigdom – defineret som at man har under 13 kroner om dagen at leve af. I 1990 italesatte FN en række mål, kendt som Millennium Development Goals. Målene skulle blandt andet skulle reducere antallet af ekstremt fattige i løbet af perioden frem til 2015. Siden da er mere end en milliard mennesker blevet løftet ud af ekstrem fattigdom. Nu er målet opdateret til, at al ekstrem fattigdom skal være udryddet i 2030.

Men Covid-19, den voldsomme inflation verden over og krigen i Ukraine har desværre betydet, at den ekstreme fattigdom igen stiger. Lige nu oplever vi den største stigning i ekstrem fattigdom siden 1990, og yderligere 75-95 millioner mennesker er ramt i forhold til før Covid-19.

FN’s 23. udgave af deres World Social Report er netop blevet lanceret. Der er meget mere viden at hente der. Læs mere om rapporten her.