1. January 0001

DEBAT: Har FN’s Sikkerhedsråd udspillet sin rolle?

UN Photo/ Manuel Elias

Konflikten i Syrien fortsætter ufortrødent på sit 8. år med et ubærligt antal civile ofre og flygtninge. Igennem årene, hvor konflikten synes at være blevet mere og mere kompleks, med flere og flere aktører, har én ting stået helt klart - Sikkerhedsrådets uenighed.

Det har genoplivet den vante debat om Rådets konstellation, der afspejler en verdensorden af en anden tid, og ikke mindst vetoretten, der er forbeholdt de 5 permanente medlemmer (USA, Rusland, Kina, Storbritannien og Frankrig) - som Rusland og USA på hver sin side har været flittige til at benytte især i relation til Syrien, og på den led ganske effektivt hindret forsøgene på en diplomatisk løsning på konflikten og efterladt Rådet som tilsyneladende handlingslammet.

Senest blev dét udstillet i det mildest talt kaotiske forløb efter de formodede giftgasangreb mod den syriske civilbefolkning, begået af Assads regeringsstyrker, hvorpå USA sammen med Storbritannien og Frankrig greb ind med luftangreb mod syriske militærinstallationer. Hastemøder i Rådet, i hvert fald tre forskellige resolutionsforslag (hvoraf ingen blev vedtaget), ophidsede udmeldinger fra både Nikki Haley og Vassily Nebenzia, hhv. den amerikanske og den russiske FN-ambassadør - og ikke mindst deres præsidenter… Og ingen løsning.

Så har FN's Sikkerhedsråd udspillet sin rolle? Nej, mener tidligere FN-ambassadør Ellen Margrethe Løj, der sad med ved bordet, da Danmark sidst havde medlemsskabet af Rådet i 2005-2006. Hun peger som det første på, at diskussionerne fortsætter uden for kameraerne. For eksempel under Sikkerhedsrådets årlige, uformelle retreat netop denne weekend. Og Syrien konflikten er en svær konflikt - og løsningerne ikke nemme, understreger Løj, og fremhæver den netop afsluttede fredsbevarende mission i Liberia (UNMIL) efter 15 år i landet. 15 år med et enigt Sikkerhedsråd bag missionen.

Vi tager debatten med en anden kender på weekendens Repræsentantskabsmøde i Odense, nemlig lektor ved Forsvarsakademiet med speciale i sikkerhedspolitik, Liselotte Odgaard.