Advocacy

Bæredygtighed og sikkerhed lader sig ikke definere af landegrænser. Derfor har vi brug for et stærkere FN – og for at Danmark lever op til de internationale aftaler og konventioner. Det gør fortalerarbejdet til den anden grundsten i vores arbejde.

Gennem direkte møder, deltagelse i debatter, netværk, høringssvar og rapporter og meget mere søger vi at præge lokal- og landspolitikere til at efterleve de internationale aftaler og konventioner og ikke mindst at fastholde den multilaterale bistand til FN’s arbejde. Det sker overvejende igennem

Blandt de emner, vi har beskæftiget os med i overensstemmelse med vores Strategi og Handlingsplan, er

• Den danske bistand til FN og FN’s arbejde. Danmark har en stolt historie inden for humanitært engagement og udvikling, men kigger man til tallene alene, viser de et fald i fordelingen til det multilaterale område fra 41% i 2004 til 30% i 2017. Ser man på den multilaterale bistand til FN, så ser det endnu værre ud: fra 19% i 2004 til 10% i 2017.
  • Danmarks bidrag og deltagelse i FN’s civile og militære fredsoperationer. Se f.eks. vores idépapir op til forsvarsforliget 2018 eller vores udgivelse om Responsibility to Protect.
  • Implementeringen af Verdensmålene i Danmark. På lokalt niveau tog FN-forbundet København i 2018 sammen med 16 andre lokale civilsamfundsorganisationer initiativ til Skyggerapporten om Københavns Kommunes implementering af FN’s Verdensmål. I Aalborg Kommune var FN-forbundet Nordjylland stærkt engagerede i oprettelsen Aalborg Kommunes Bæredygtighedsråd, hvor de i dag besidder næstformandsposten.