Jul Pixabay
23. December 2022

Glædelig jul og godt nytår fra FN-forbundet

Foto: Pixabay

De Forenede Nationer blev grundlagt efter 2. verdenskrig i 1945 af 51 lande, der forpligtede sig til at bevare fred gennem internationalt samarbejde. I dag er 193 lande med i FN, og dermed er de fleste af verdens lande repræsenteret i at nå de fire formål: At vedligeholde international fred og sikkerhed - at udvikle venskabelige forhold mellem nationer - at samarbejde om at løse internationale problemer og at fremme respekt for menneskerettighederne.

Alligevel har vi krig i Europa. Den 24. februar invaderede Rusland Ukraine, og krig, sult og usikkerhed er atter blevet hverdag for mange millioner mennesker i Europa. Kvinder i Iran bliver fængslet og dræbt for at kæmpe for ganske almindelige og basale rettigheder, børn på Afrikas horn sulter, og kvinder i Afghanistan er netop blevet forment adgang til universiteter af Taliban. Vi har en galoperende klimakrise, der sender millioner på flugt og truer vores fremtid. Også biodiversiteten er under stort pres.

Da FN fyldte 75 år for to år siden, spurgte generalsekretæren mennesker fra hele verden, hvad der skulle til for at gøre verden et bedre sted. Svaret, på tværs af alder, socialgrupper og regioner lød: Større international solidaritet.

Danmark har fået en ny, bred regering. Vi glæder os til at følge den, og samarbejde om at skabe en bedre fremtid for hele verden. Vi håber at regeringen vil tage globalt ansvar og komme i mål med at opfylde verdensmålene, og vi håber at den vil indgå i dialog med verdens ledere om at bremse eller stoppe de daglige overtrædelser af menneskerettigheder, der sker hver dag.

I FN-forbundet er vi idealistiske nok til at tro, at verden kan blive bedre. Både COP27 og senest COP15 resulterede i ambitiøse mål og aftaler for at redde klimaet, og i efteråret så vi, hvordan skoleklasser arbejder ambitiøst og nysgerrigt med verdensmålene. Både som en del af Verdenstimen, men også vores eget spil Global Goals at Stake, som er ude i syv sprogversioner. Til næste år fylder Verdenserklæringen om menneskerettigheder 75 år, og det bliver markeret hele det kommende år op til, med events, talk og arrangementer.

Vores ønske er, at vi bruger julen og nytåret til at reflektere over, hvordan vi selv kan hjælpe med at gøre verden og hverdagen lidt bedre dag for dag, og ikke mindst gøre verdensmål til hverdagsmål.

Rigtig glædelig jul og godt nytår fra FN-forbundet.