Statement Stockholm+50
2. June 2022

Verdens FN-forbunde i fælles opråb: Vi er bekymret for planetens sundhed

Sammen med de øvrige medlemmer af Verdensorganisationen for FN (WFUNA), har FN-forbundet udsendt en erklæring, hvori der udtrykkes alvorlig bekymring for planetens sundhed. Erklæringen er udsendt i forbindelse med miljømødet Stockholm+50, der finder sted i dag og i morgen, den 2.-3. juni, i den svenske hovedstad, Stockholm.

Stockholm+50 afholdes for at markere årsdagen for Stockholm-konferencen og fejre FN's første miljø50 år med global miljøindsats.

Forud for mødet har medlemmerne af Verdensorganisationen for FN (WFUNA) udsendt en erklæring, hvori der udtrykkes alvorlig bekymring for planetens sundhed. FN-forbundet er medunderskriver på erklæringen

Udtalelsen kommer med konkrete opfordringer til alle verdens myndigheder, bl.a. om at følge op på forpligtelserne i Paris-aftalen – at reducere CO2-aftrykket og holde den globale opvarmning under 1,5 grader. Der er også konkrete opfordringer til erhvervslivet og civilsamfundet om at træffe grønnere valg.

Det understreges, at klimaændringer, tab af biodiversitet og forurening ikke kun er trusler mod planeten, men at de også forværrer eksisterende uligheder.

Du kan læse hele erklæringen her.