Banner 10 Ways Action
1. March 2024

Invester i kvinder og skru op for tempoet – det betaler sig for alle

Foto: UN Women

Vidste du, at hvis udviklingen på ligestillingsområdet fortsætter i samme tempo som nu, vil det tage 300 år at afskaffe børneægteskaber, 286 år at udfase kønsdiskriminerende love, 140 år før kvinder er ligeligt repræsenteret i lederstillinger og 47 år før kvinder er ligeligt repræsenteret i nationale parlamenter? Eller vidste du, at kvinder globalt set tjener 23% mindre end mænd, og at en tredjedel af alle kvinder vil blive udsat for kønsbasseret vold i løbet af deres liv, samtidig med, at kun 0,13 pct. af alt officiel udviklingsbistand afsættes til feministiske organisationer?

Der er sket betydelige fremskridt på ligestillingsområdet, siden FN formulerede det 5. verdensmål, der omhandler ligestilling mellem kønnene, men ifølge FN går udviklingen alt for langsomt, hvis vi skal nå målet om ligestilling inden 2030. Til den internationale kvindedag 8. marts sætter FN derfor et særligt fokus på økonomisk prioritering af kvinder og ligestilling under temaet Invest in women: Accelerate progress.

Ligestilling mellem kønnene har været en væsentlig del af FN’s dna siden grundlæggelsen. Ligestilling handler nemlig både om at sikre fundamentale menneskerettigheder for alle og samtidig at sikre, at alt potentiale og talent uanset køn bruges i arbejdet for en bedre, fredeligere og mere bæredygtig verden for alle. Diskrimination og eksklusion af kvinder spænder ben for udviklingen, og derfor er arbejdet med ligestilling en central del af løsningen på en række globale udfordringer. Med udgangspunkt i teamet for årets internationale kvindedag sætter UN Women, FN’s kvindeorganisation, bl.a. fokus på, at dele af globale og nationale økonomiske strukturer må gentænkes, for at udligne ulighed, hvilket omfatter implementeringen af gender-responsive financing på nationalt niveau, som skal sikre, at kvinder tænkes ind i national budgettering. Derudover fastslår UN Women, at organisationer, der beskæftiger sig med ligestilling, skal prioriteres yderligere i budgetter for bistand og udviklingssamarbejde.

Den 8. marts markeres den internationale kvindedag landet over med kulturelle arrangementer og politiske debatter. Vi opdaterer løbende vores kalender med spændende arrangementer.