Sudan Un Photo
16. February 2024

FN lancerer ny humanitær plan for 2024 med blikket rettet mod Sudan

Foto: UN Photo/Gregório Cunha

’Ti måneder med konflikt har berøvet sudaneserne næsten alt – deres sikkerhed, deres hjem og deres levebrød’. Sådan siger undergeneralsekretær for humanitære anliggender og koordinator for nødhjælp, Martin Griffiths, om situationen i Sudan.

FN har sammen med en række partnere appelleret om samlet set 28,4 milliarder kroner for at kunne imødekomme de mest presserende humanitære behov blandt civile inde i det krigshærgede Sudan, og ikke mindst til de 1,5 millioner, der er flygtet til nabolande. Lande, der allerede har overbelastede ressourcer og store flygtningeproblemer. Ifølge Griffith har donationer tidligere hjulpet med at levere mad, husly, rent vand og uddannelse, men der er brug for mange flere penge for at lykkes. Der er brug for hjælp til omkring 17,4 millioner mennesker i Sudan og regionen.

Det forklarer han i en pressemeddelelse fra FN’s flygtningeorganisation UNHCR og FN's organisation for menneskerettigheder, OCHR.

Ti måneder efter konflikten brød ud, er over 1,5 millioner mennesker er flygtet over Sudans grænser til Den Centralafrikanske Republik, Tchad, Egypten, Etiopien og Sydsudan.

Kampene, der har stået på siden april, har skabt en af verdens største kriser og har bragt millioner på flugt. De har brug for beskyttelse og mad.

Intense kampe fortsætter med at ødelægge vandforsyningen og anden civil infrastruktur i Sudan, og næsten tre fjerdedele af sundhedsfaciliteterne er ude af drift i konfliktområderne. Sygdomme som kolera, mæslinger og malaria spreder sig, samtidig med at to tredjedele af befolkningen mangler adgang til sundhedspleje. Omkring 19 millioner børn går ikke i skole.

'Folk gør deres bedste for at klare sig med den grundlæggende støtte, som værtsfællesskaberne og humanitære partnere kan give dem. Jeg opfordrer det internationale samfund til at intensivere deres støtte til Sudans befolkning. De har desperat brug for hjælp, og de har brug for det nu’. Sådan lyder det fra FN’s Flygtningehøjkommissær, Filippo Grandi ifølge UNHCR’s egen side.