Navalny
19. February 2024

FN opfordrer til uafhængig undersøgelse af Navalnys død

Foto: UN News/ Evgeny Feldman

FN's menneskerettighedskontor (OHCHR) er forfærdet over nyheden om, at den russiske oppositionsleder Aleksej Navalnyj er død i et russisk fængsel. De opfordrer til en upartisk og gennemsigtig uafhængig undersøgelse: ’Hvis nogen dør i statens varetægt er formodningen, at staten er ansvarlig - et ansvar, der kun kan tilbagevises gennem en upartisk, grundig og gennemsigtig undersøgelse udført af et uafhængigt organ’. Sådan lød det fra OHCHR-talsmand Liz Throssell fredag, der samtidig opfordrede Rusland til at sikre, at undersøgelsen finder sted.

De russiske myndigheder har – som alle andre stater – i henhold til folkeretten pligt til at beskytte frihedsberøvede personers liv.

Throssell opfordrede også Rusland til at stoppe sin forfølgelse af oppositionspolitikere, menneskerettighedsforkæmpere og journalister, blandt andre.

Navalnyj afsonede flere domme, blandt andet nye anklager om ekstremisme, som russerne kaldte det efter hans anholdelse i 2021. OHCHR har gentagne gange rejst alvorlige bekymringer omkring anklagerne rejst mod Navalnyj og ikke mindst hans gentagne tilbageholdelse.

I august sidste år fremhævede FN's højkommissær for menneskerettigheder, Volker Türk, at den seneste dom på 19 års fængsel rejste spørgsmål om juridisk chikane, som skulle bruges til politiske formål i Rusland. Türk opfordrede til Navalnyjs løsladelse.

Andre FN-rapportører har udtrykt bekymring over Navalnyjs forsvinden, hvis opholdssted og velbefindende var ukendt efter mere end 10 dage. I slutningen af december blev Navalnyj overført til fængslet, hvor han angiveligt er død.

FN's særlige rapportør om tortur, Alice Edwards har tidligere privat og offentligt opfordret den russiske regering til at afslutte de straffeforhold, som Navalnyj blev tilbageholdt under, til at undersøge troværdige påstande om tortur og ikke mindst give ham adgang til medicinsk behandling, især efter hans påståede forgiftning i 2020. Men Kreml er forblevet tavs: ’At vores appeller til Kreml blev ignoreret så åbenlyst og med en sådan ligegyldighed over for menneskeliv, er en tragedie for Navalnyj, hans familie og støtter. Det er en dyster dag for retsstaten, ytringsfriheden og menneskerettighederne.’