SC UN Photo Manuel Elias
11. January 2024

FN’s Sikkerhedsråd vedtager en resolution efter angreb i Det Røde Hav

Foto: UN Photo/ Manuel Elias

FN’s Sikkerhedsråd vedtog onsdag en resolution, der forsømmer Houthi-oprørernes angreb mod handelsskibe i Det Røde Hav. Samtidig fordømmer man angrebene på det kraftigste.

Resolutionen kommer efter at houthierne, der har base i Yemen, har angrebet i omegnen af 25 skibe i Det Røde Hav siden krigen mellem Hamas og Israel startede. I starten var skytsene rettet mod skibe, der har rute mod Israel, men den seneste melding er, at houthierne vil fortsætte deres angreb mod alle skibe, der sejler på ruten, indtil Israel tillader alle former for humanitære forsyninger til Gaza. På samme måde kræver de også, ifølge DR, at FN’s Sikkerhedsråd øjeblikkeligt frigiver 2,3 millioner mennesker fra belejringen i Gaza.

Også Mærsks containerskib Maersk Gibraltar har været under missilangreb, dog uden at være blevet ramt. Det har fået rederiet til at sætte deres containerfragt på pause.

På samme måde citerer DR USA’s FN-ambassadør Linda Thomas-Greenfield for at udtale, at det få konsekvenser, hvis houthierne fortsætter deres angreb. Resolutionen kommer også med en konkret opfordring til, at houthi-oprørerne skal frigive det japanske skib Galaxy Leader, der siden 19. november har været tilbageholdt. Der er 25 besætningsmedlemmer på skibet.