UN Photo Af Mark Garten
31. January 2024

FN's Generalsekretær: Bevar støtten til UNRWA trods anklager

Foto: UN Photo/ Mark Garten

FN-organisationen UNRWA er kommet i uføre efter beskyldninger om, at 12 af dets ansatte har medvirket til terrorangrebet mod Israel 7. oktober. Det drejer sig om 12 ansatte ud af i alt 30.000, der er under luppen. Beskyldninger har ført til, at UNRWA's Generalkommissær Philippe Lazzarini straks har fyret de mistænkte.

UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees) er sat i verden i 1949 for at hjælpe palæstinenserne. Men kritikere mener, at den også hjælper Hamas.

FN’s Generalsekretær António Guterres har reageret promte på de alvorlige anklager og appellerer til, at de lande, der har som en følge af anklagerne har suspenderet deres støtte til UNRWA, straks gentænker beslutningen. Han understreger også, at ’hvilken som helst FN-ansat, der har været involveret i terror, vil blive holdt ansvarlig’, og fortsætter: ’De frygtelige handlinger, som disse ansatte må have været involveret i, skal have konsekvenser. Men UNRWA har titusindvis af ansatte, og mange af dem arbejder under meget vanskelige og farlige forhold. De skal ikke straffes for andres handlinger.’

Det er internationale partnere som USA, Tyskland og en række andre vestlige lande, der har trukket støtten til UNRWA. Udviklingsminister Dan Jørgensen (S) holder dog ifølge Politiken fast i, at man fortsat ser organisationen som en strategisk samarbejdspartner og ser UNRWA som en uundværlig støtteorganisation, som hjælper Gaza. At stoppe støtten ville være det samme som at foretage en kollektiv afstraffelse af civilbefolkningen i Gaza, og de har intet ansvar i skandalen. Det vil få uoverskuelige konsekvenser og forværre situationen for de civile, hvis man trækker støtten.

UNRWA støtter mere end to millioner flygtninge i Gaza med livsnødvendig humanitær hjælp som mad og sundhedsydelser.

Læs hele udtalelsen fra FN's Generalsekretær, hvor han tager afstand for de påståede handlinger, her.