Image770x420cropped (4)
26. March 2024

IPC-rapport: Gazas befolkning vakler på grænsen af hungersnød, mens fødevarer og nødhjælp står klar på den anden side af grænsen

Foto: UNDP PAPP/Abed Zagout

I over fem måneder har israelske bombeangreb slået flere tusind palæstinensere ihjel i Gaza, men nu viser en ny FN-rapport, at befolkningen i Gaza står over for en ny, dødbringende trussel. Rapporten, der er lavet af IPC (Integrated Food Security Phase Classification), viser nemlig, at hungersnød vil opstå inden for meget kort tid i den nordlige del af Gaza, hvis Israel ikke åbner op for humanitær nødhjælp.

Blokade for nødhjælp øger risikoen for hungersnød

I midten af december 2023 advarede IPC mod, at hungersnød ville blive et reelt problem i Gaza i slutningen af maj 2024, hvis Israel ikke åbnede op for adgangen til humanitær nødhjælp for civilbefolkningen. Siden da har Israel imidlertid ikke åbnet op for, at det nødvendige antal lastbiler med nødhjælp kan krydse grænsen til Gaza. Natalie Boucly, vicekommissær for UNRWA, FN’s hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge, udtaler, at Israel på nuværende tidspunkt kun lukker 99 lastbiler med nødhjælp over grænsen pr. dag, mens der inden krigen startede 7. oktober dagligt kørte omkring 500 lastbiler med nødhjælp over grænsen til Gaza. I løbet af de første to uger af marts har Israel kun faciliteret 11 ud af 24 planlagte nødhjælpsmissioner i det nordlige Gaza. Fem nødhjælpskonvojer blev nægtet adgang til Gaza, og otte er blevet tilbageholdt og missionerne er blevet udsat på ubestemt tid.

”Nødhjælpen er der, lige på den anden side af grænsen. Alt vi behøver er politisk vilje til at åbne flere overgange for at få nødhjælpen ind og fordele det i Gaza,” udtaler Natalie Boucly til UN News.

Fordi Israel ikke har tilladt nødhjælpskonvojer at køre over grænsen til Gaza, og fordi flere af de få nødhjælpsorganisationer, der er i Gaza ikke har kunne dele tilstrækkeligt med nødhjælp ud i den nordlige del af sikkerhedsmæssige årsager, vurderer IPC, at hungersnød i den nordlige del af Gaza allerede kan opstå i perioden fra nu af og frem til maj 2024.

Philippe Lazzarini, generalsekretær for UNRWA, skriver på det sociale medie X, at børn allerede nu dør af sult og dehydrering, og han skriver videre:

”For meget tid er blevet spildt, alle grænseovergange må åbne nu. Hungersnød kan blive afværget med politisk vilje”.

IPC og målingen for hungersnød

IPC måler niveauet for fødevaresikkerheden i et givet område. Formålet med IPC’s rapporter og målinger er at belyse kritiske fødevaresituationer, så reel hungersnød kan forhindres. IPC analyserer niveauet af fødevaresikkerhed ud fra en skala, der består af fem faser, hvor fase 1 er det laveste niveau af usikkerhed og fase fem er det højeste.

De fem IPC-faser

• Fase 1: Ingen/minimal usikkerhed
  • Fase 2: Presset
  • Fase 3: Kritisk
  • Fase 4: Nødsituation
  • Fase 5: Katastrofe/hungersnød

For at fødevaresikkerheden kan klassificeres som hungersnød, skal der være en ekstrem mangel på mad og manglende evne for størstedelen af husholdningerne til at imødekomme basale behov, og akut underernæring og død forsaget af sult skal være udbredt.

Gaza bevæger sig mod fase 5

Baseret på data vurderer IPC, at det mest sandsynlige udfald vil være, at fødevaresituationen i det nordlige Gaza snart vil kunne klassificeres som fase 5, fasen for hungersnød og katastrofal fødevaresituation. I den sydlige del af Gaza, der omfatter regionerne Deir al-Balah, Khan Younis og Rafah, klassificeres fødevaresituationen allerede nu som fase 4, fasen for nødsituationer. IPC frygter dog, at den fortsat eskalerende situation i Gaza vil medføre, at der også vil udvikle sig hungersnød i den sydlige del af Gaza, og at fødevaresituationen for halvdelen af Gazas befolkning på omkring 2,23 millioner vil kunne klassificeres som fase 5 inden juli 2024.

Rapporten viser derudover, at stort set alle i Gaza springer måltider over på grund af mangel på fødevarer. Ifølge FAO, FN’s Fødevare- og Landbrugsorganisation, har to tredjedele af husholdningerne i det nordlige Gaza oplevet ikke at få mad i et helt døgn mindst ti gange inden for den sidste måned.

I løbet af de seneste måneder har befolkningen i Gaza derudover selv berettet om den katastrofale fødevaresituation, og hvordan sulten fører til desperate handlinger. Blandt nogle af beretningerne lyder det, at dele af befolkningen er begyndt at give dyrefoder til børnene for kortvarigt at opleve en pause i børnenes gråd og skrig efter mad.

Fødevaresituationen kræver handling nu

Ifølge FN’s generalsekretær António Guterres har IPC aldrig før målt et så højt niveau af mennesker, der står over for en så katastrofal fødevaresituation. Guterres fremhæver, at fødevarekatastrofen i Gaza er en menneskeskabt katastrofe, og opfordrer samtidig til en våbenhvile og påpeger at Israel skal forsikre, at civilbefolkningen i Gaza får adgang til nødhjælp og fødevarer.

”Vi må handle nu for at forhindre det utænkelige, det uacceptable og det uretfærdige,” udtaler Guterres i en tale ved FN’s Sikkerhedsråd.

Danmarks udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen udtaler til DR, at IPC-rapporten understreger omfanget af den alvorlige humanitære situation i Gaza, og at Israel er nødt til at påtage sig ansvaret for at sikre adgangen til nødhjælp for civilbefolkningen.

”Der er brug for at få sagt til vores israelske venner, at de har et ansvar – det har de også rent folkeretligt – for at sørge for, at civilbefolkningen i Gaza ikke lider. Det, der ultimativt kunne løsne op for det, er en våbenhvile,” udtaler Lars Løkke Rasmussen.

Danmarks statsminister Mette Frederiksen har understreget overfor DR, at det er Israels ansvar at sikre, at nødhjælpen kommer frem til de civile, og statsministeren opfordrer samtidig Israel til mindst at lade 500 lastbiler med nødhjælp krydse grænsen til Gaza pr. dag

Israel forbyder UNRWA at dele mad ud i det nordlige Gaza

Siden IPC-rapporten blev udgivet har Israel pr. 24. marts meddelt FN, at de ikke længere vil give UNRWA-konvojer med fødevarer adgang til det nordlige Gaza. UNRWA er dermed forhindret i at dele fødevarer ud til den del af Gazas befolkning, der står nærmest afgrunden til hungersnød. Flere FN-ledere udtrykker stor kritik af Israels udmelding. Philippe Lazzarini, generalsekretær for UNRWA, skriver bl.a. på det sociale medie X

"Dette er skandaløst og gør det bevidst at forhindre livreddende hjælp under en menneskeskabt hungersnød. Disse restriktioner skal ophæves. UNRWA er den største organisation med den største rækkevidde til fordrevne grupper i Gaza. Ved at forhindre UNRWA i at opfylde sit mandat i Gaza, vil uret tikke hurtigere mod hungersnød og mange flere vil dø af sult, dehydrering + mangel på husly. Dette må ikke ske, det ville kun skade vores kollektive menneskelighed."

FN's sikkerhedsråd stemmer for en våbenhvile

25. marts stemte FN's sikkerhedsråd for en øjeblikkelig våbenhvile i Gaza. Våbenhvilen løber indtil ramadanens afslutning 9. april. Udover en øjeblikkelig våbenhvile fremgår det af resolutionen, at gidsler skal frigives, og at der skal åbnes op for nødhjælpen til Gaza. 14 af rådets medlemmer stemte for, mens USA afstod fra at stemme. Israel kalder resolutionen diskriminerende og kritiserer, at resolutionen ikke direkte fordømmer Hamas' terrorangreb 7. oktober. Israels premierminister Benjamin Netanyahu har derudover aflyst et planlægt besøg i USA som følge af, at USA ikke nedlagde veto mod resolutionen. Hamas har budt våbenhvilen velkommen og har meddelt, at de er klar til en fangeudveksling. Resolutioner, der stemmes igennem af Sikkerhedsrådet, er bindende for alle FN's medlemslande, men FN kan ikke tvinge landende til at overholde resolutionerne. António Guterres skriver på det sociale medie X, at hvis det mislykkes at implementere resolutionen, vil det være "utilgiveligt".

Siden 7. oktober er over 32.000 palæstinensere blevet dræbt i Gaza, hvoraf omkring 13.000 af de dræbte var børn, mens 74.694 er blevet såret.