Kollage Righer Res (2)
7. February 2024

Summit of The Future er billetten til renere have, mindre rumaffald og en mere fair måde at tænke BNP på

Grafik: Eva Søe Olsen/ Verdens Bedste Nyheder

Når verdens lande mødes til Summit of the Future – topmøde om fremtiden – i september, er bæredygtighed og globale fremskridt på plakaten. Nu skal vi i mål med Verdensmålene.

Sådan skriver FN-forbundets forperson Jens Christian Wandel i et blogindlæg, der er bragt i mediet Verdens Bedste Nyheder. Vi bringer nogle af pointerne her på siden, men hele oplægget kan læses her.

Her er fem bud på, hvad der realistisk at handle på til Summit of the Future:

Der skal laves en global aftale om regulering af det digitale område og kunstig intelligens

Både i Kina, USA og EU arbejdes der allerede på området, og det mest effektive vil være en global tilgang. Når så store lande sammen med EU trækker i samme retning, er der en god mulighed for at verdenssamfundet kan lave en global aftale - eller i det mindste skabe rammerne for den og så levere aftalen i 2025.

Havet skal beskyttes

84 lande - inklusive Danmark og USA – har skrevet under på en aftale, der beskytter havet, og det er der god grund til: Cirka 71 procent af jordens overflade er dækket af oceaner, og en betydelig del af disse falder uden for nationale jurisdiktioner. Det åbne hav udgør omkring 64 procent af oceanernes overflade, eller cirka 45 procent af Jordens samlede overflade. Så mens vi slås på landjorden, synes fremskridt mulig når det gælder biodiversitet i det åbne hav, bevaring af maritimt liv og bæredygtigt brug af havets ressourcer. Aftalen er her – nu skal vi bare rulle ærmerne op og efterleve Verdensmål 14: Livet under vand.

En bindende aftale for at bekæmpe global plastikforurening

Det er en god nyhed, for mere end 17 millioner tons plastik endte i verdenshavene i 2021, og ifølge FN’s beregninger kan der være mere plastik i havet end fisk inden 2050, medmindre der laves bindende aftaler om beskyttelse af havet. Her er gode muligheder for en effektiv aftale. Her er ikke noget der hedder globalt nord eller globalt syd, men tværtimod en række lande - og utroligt mange mennesker - der er godt trætte af plastikforening.

Vi skal også passe på rummet

Både lande, men også i stigende grad private firmaer, sender tusindvis af satellitter op, tjener penge på det og efterlader regningen for rumaffald. Vi kan nå at tage ansvar hvis vi gør det nu, så Summit of the Future kommer nok til at introducere en variation af begrebet ’rum-bæredygtighed’.

Introduktion til begrebet 'Beyond GDP' - 'Udover BNP'

Vi skal have en ny model for, hvordan man beregner BNP, så det reflekterer fremskridt for mennesker og ’trækker fra’, når vi tjener penge på at ødelægge klimaet og biodiversitet, udnytter mennesker og fjerner muligheder for fremtidige generationer. Det bliver nok ikke stater eller OECD, som rykker på denne dagsorden - men håbet er, at den unge generation kan blive inspireret til at gentænke vores økonomiske modeller så vi går væk fra kun kroner og ører, men i stedet styrer hen imod bæredygtighed. Vækst og bæredygtighed skal kunne gå hånd i hånd og ikke ske på bekostning af mennesker.

Lad os håbe, at Summit of the Future bliver stedet, hvor vi skaber nye rammer for bæredygtighed og fred, og som munder ud i at verdens lande vedtager ’Fremtidspagten’, som ambitionen er lige nu.