Vi skal stadig kæmpe for flere kvinder i diplomati
UN Photo/Eskinder Debebe (Arkiv)
Den internationale dag for Kvinder i Diplomati markeres hvert år den 24. juni. FN har indført dagen for at anerkende kvinders vigtige roller i diplomati samt udenrigspolitik.
Dagen anerkender kvinders præstationer samt bidrag i diplomatiet, og opfordrer samtidigt regeringer, internationale organisationer, akademiske institutioner, civilsamfund og diplomatiske fællesskaber, til at fremme en større inklusion af kvinder.
Den opfordrer også til at fjerne de strukturelle barrierer der findes, for at sikre, at kvinder har lige muligheder for at sidde med til forhandlingsbordene, når der skal tages afgørende beslutninger, der påvirker både samfund, nationer og verden.
”Vi må alle gøre alt, hvad der er muligt, for at sikre, at kvinder sidder ved bordet, at vores stemmer bliver hørt, og at vores bidrag bliver værdsat.” - FN's vicegeneralsekretær Amina Mohammed
Et af formålene er at fremme ligestilling i de internationale beslutningsprocesser, samt øge kvinders deltagelse i diplomati, fredsforhandlinger og konfliktløsninger ved at sætte fokus på de barrierer, der er med til at begrænse kvinders adgang til magtpositionerne.
Især de strukturelle barrierer og kønsbias i internationale institutioner er noget der skal sættes fokus på, ifm. repræsentation i fredsforhandlinger. Forskning viser nemlig, at kvinders deltagelse er med til at give mere holdbare fredsaftaler.
Når det kommer til fredsopbygning, mægling og konfliktløsning, bidrager kvinders vigtige deltagelse til mere inkluderende og varige resultater. Ligeledes er ligestilling mellem kønnene og indflydelse af kvinder og piger afgørende for at opnå bæredygtig udvikling for at skabe samfund, hvor alle kan bidrage og trives.
Konklusionen er at der fortsat er behov for større inklusion af kvinder i diplomati for at skabe mere effektive og bæredygtige løsninger på de fælles globale udfordringer.