Thumbnail CSW Victoria2
10. March 2023

CSW67: Kvindekommissionen stiller skarpt på digital ligestilling

Foto: Victoria Davidsen

Digital ligestilling er i fokus, når Kvindekommissionen holder deres 67. konference i FN’s hovedkvarter i New York lige nu. Konferencen, der organiseres at FN’s kvindeorganisation UN Women stiller skarpt på kvinders vilkår, udvikling, ligestilling og uddannelse, blandt meget andet. I år er temaet digital ligestilling, og dermed lægger det sig på af temaet for den internationale kvindedags tema, der var netop ’DigitALL: Innovation and technology for gender equality.’

Konferencen er også kendt som CSW67.

Med til konferencen er bl.a. Victoria Davidsen der sidder i bestyrelsen for FN-forbundet og i øvrigt også er aktiv i Kvindernes U-landsudvalg, der er et samarbejdsprojekt til FN-forbundet. Forkvinde for Kvinderådet Yildiz Akdogan er også i New York. Kvinderådet er kollektivt medlem hos FN-forbundet.  FN-forbundet er derved godt repræsenteret til konferencen.

Hvorfor er digital ligestilling vigtig? Fordi det er vigtigt at have de samme muligheder, kønnene imellem. Således bruger for eksempel kun 37 procent af verdens kvinder internettet, selvom de svarer til halvdelen af verdens befolkning. 259 millioner færre kvinder end mænd har adgang til internettet. Dermed har de langt dårligere adgang til information, uddannelse og til at sige deres mening. Ikke mindst oplever mange kvinder chikane, når de giver deres mening til kende på nettet. Over 58 procent af alle danske kvinder har oplevet seksuel chikane på internettet. Flere forklarer, at truslerne og chikanen har fået dem til at ændre adfærd på nettet. Og ifølge Kvindekommissionen oplever kvinder intim billeddeling uden samtykke og stalking gennem opsporingsenheder. Digitalt had, trusler og chikane mod kvinder, der blander sig i den offentlige debat, og som arbejder med menneskerettigheder eller ligestilling, politikere eller journalister er særligt udsatte.  Der er altså særdeles god grund til at have blikket rettet mod kvinder og den digitale verden.

Til Kommissionens konference deltager højtstående repræsentanter fra FN, og NGO’er har også muligheder for at deltage, og altså også Yildiz Akdogan og Victoria Davidsen. (Danske) politikere deltager også, og Ligestillings- og digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) er naturligvis også med på holdet.

Konferencen varer frem til 17. marts.

FN-forbundets menneskeretsudvalg har skrevet en rapport om den digitale sikkerhed og udvikling. Læs den her.

Læs mere om kvinder og den digitale udvikling, lige her.